Една от най-големите злини на съвремието ни е войната по пътищата. Вярно е, че автомобилите са десетократно и сигурно многократно увеличени от времето на соца. Но има и един друг проблем - и това са шофьорските курсове, начинът на обучение, изискванията за придобиване на шофьорска правоспособност.
В далечната 1986 г., когато се записах на курс за любител шофьор, първите два месеца бях на обучение в зала в един от центровете на тогавашната организация ДОСО. Чак след това се качих на автомобил с инструктор. Това беше един очукан „Москвич“, който оставяше след себе си димна завеса, но поне имах инструктор, който беше изключително спокоен и готов да обяснява винаги всичко. Спомням си, че преди да се явя пред КАТ, минахме вътрешен изпит, който се състоеше от две части – теория и практика. Решавахме листовки, след това ме препитваха устно само върху закона и чак след това се качвахме за изпитно кормуване. Провал на едно от трите места означаваше допълнителни занятия и сбогуване въобще с възможността да се добереш до изпит пред КАТ. Ако всичко минеше нормално, ти насрочваха дата за изпит. Отново първият изпит беше с листовки. След това следваше полигон. Изобщо – 9-те кръга на ада.
Днес това го няма и затова много често сме свидетели на почти сакати опити за паркиране или каквито и да е маневри, особено в натоварено време на претрупаните с автомобили улици. Когато и това преминеше успешно, тръгваше градското кормуване с катаджията до тебе. Провал в един от трите етапа означаваше провал на целия изпит. Спомням си моите притеснения в деня на изпита, който реално продължи повече от 3-4 часа. На полигона имаше поне 7-8 фигури и задачи за изпълнение и катаджията ти посочваше произволно няколко от тях. След това - градско кормуване в произволно избран район. Вярно е, че часовете за кормуване не бяха малко, но все си мислех, че има нещо, което не знам, че някои улици просто не са ми познати. Моят изпитващ беше коректен човек, мълчеше, единствено ме насочваше по маршрута и като цяло излъчваше спокойствие. Спомням си и радостта, когато ми каза да паркирам и че съм взел изпита, пожела ми успех и безаварийно каране. Днес това са неща, които са сведени до пари под масата на тоя, на оня и после - защо ставали произшествия. Тогава ни учеха почтено, днес се чудят каква техника да наблъскат в колите и изпитите, за да спрат корупцията. А тя се вижда по крайпътните паметници.
7 коментара
Alex
2016-11-26 10:11:41
Отговори
Е,аз малко по-рано се явявах на изпити и взех документа за правоуправление чак след 3/три/месеца курс в зала и кормуване,но от първия път я взех книжката.Само че тогава имаше две условия- да се научиш! на теорията и практиката и винаги да знаеш,че на пътя не си сам,а има и други шофьори.Никакви колани,никакви жълти елеци,светнали фарове? и ред измишльотини.Единствено трябва да се зачита правото на предимство на другия водач и...толерантност,т.е.простичко правило-едната половинка на пътя е моя,другата,насрещната е на другия,това е.Джигити нямаше,помнете!
Коко
2016-11-26 19:56:55
Отговори
Стига съе писали глупости.Книжки се вземах
ха на база образование и зн
ания.А сга който си плати.
Сега е без вякакъв контрол
Отричат комунима но има
Да се ат много от него,вклю
чително и по този въпрос.
Visitor
2016-11-27 02:18:37
Отговори
Наистина! Родителите ми взеха своите книжки по онова време. Точно както е описано в материала! Майка ми например, учеше Правилника наизуст!!! Спомням си как й помагах (аз, хлапе във Втори клас) - та тя говореше а аз следях дали не греши... Листовките - също... Та, взелите книжка тогава, ставаха наистина Шофьори!!!
Василев
2016-11-27 19:02:07
Отговори
За софиянци / истинските / - Най трудния изпитващ от КАТ в 80 - те беше Агоп Казасян. Да минеш при него без да можеш просто не ставаше.
Григор
2016-11-27 21:35:46
Отговори
Имам книжка от 10 декември 1965. и миналия декември празнувах 50 г. шофьор. От 1967 карам кола до днес без прекъсване и без произшествия. Курса беше теория и само 18 ч. практика, като първите 2 ч. бяха на място за запознаване с управлението на колата - мигачи, педали, волан, скоростен лост, фарове и т.н. Взех изпита от първо явяване.
Наблюдател
2016-11-28 21:44:50
Отговори
Г.Н ВАСИЛЕВ, И МЕН МЕ Е ИЗПИТВАЛ АГОП, ДВАМА ДУШИ ПРЕДИ МЕН ГИ СКЪСА, НО АЗ ЧУХ ЗАВЕТНОТО " ОТБИЙТЕ В ДЯСНО И СПРЕТЕ" 2.60 ЛЕВА МОЛЯ ЗА КНИЖКАТА ! МОЖЕ И ДА БЪРКАМ С ЦЕНАТА НО НАЙ- МНОГО С 20-30 СТОТИНКИ !!!
Бай Васо
2017-01-07 23:07:40
Отговори
И две години караш с триъгълните чуденки "млад шофьор" на предното и задното стъкло. Задължително!