Малко известно е, че култовият автомобил на развития социализъм „Жигули“ (ВАЗ 2101) прави международен търговски скандал с названието си.
Първите коли са произведени в заводите ВАЗ в съветския град Толиати, Самарска област, през 1970 г. по лиценз на италианския автомобилен концерн „Фиат“.
На огромен общодържавен конкурс се избира името на бъдещата кола. Предложени са 54 838 наименования за новия автомобил. Между тях са: Сокол, Катюша, Руслан, Атаман, Искра, Аврора, Директивец, Перворожец, Мемориал, Мечта, Весна, Луч… Накрая държавна комисия се спира на името „Жигули“, предложено от А. М. Чернов – един от конструкторите на автомобила.
Името е свързано с близките до автозавода Жигульовски възвишения (оттам идва и името на много популярната в Русия местна бира – „Жигульовско пиво“). У нас съветската марка бързо се налага. Става семейна кола на много българи и е символ на висок соцстандарт.
Когато жигулата тръгва по експорт за пазарите в Европа, търговците от Франция, Белгия, Холандия, Испания надават вой – трудно се продава кола с такова скандално име. Всички свързват „Жигули“ с понятието „жиголо“ и не искат да чуят за съветската машина, разкриват съвременници на куриозната случка. През 1973 г. се налага спешна промяна на името – „Лада“ тръгва триумфално по европейските автосалони. Автомобилът е наречен на славянската богиня на красотата и оттогава „Лада“ се появява в десетки модификации.
Все още няма коментари