Почти няма български мъж от поколенията, преминали през казармата, който да не е влязъл в съприкосновение с основния всъдеходен камион в българската армия, пък и във въоръжените сили на целия Варшавски договор – незабравимия „Джоган“, както наричаха у нас ЗИЛ 157. Той демонстрира чудеса от висока проходимост, неимоверна устойчивост на пропуски в поддръжката (например когато някой разсеян боец е забравил да налее вода в радиатора или масло в мотора или трансмисията) и пословичен харч на бензин. Този труден за управление автомобил и до днес има своите почитатели, които разказват легенди как в дълбоката кал той единствен е успявал да премине, като пътьом е изтеглял заседнали газки, по-модерни ЗИЛ 131 и дори някой и друг закъсал БТР…
Производството на ЗИЛ 157 започва през 1958 г. и още същата година моделът е отличен със златен медал на изложението в Брюксел. Единичните задни колела повишават проходимостта, понеже използват и утъпкват прокарания от предните коловоз, с което общото съпротивление намалява. Формата на кабината и заостреното торпедо остават същите, но понеже отпада необходимостта от две резервни колела, монтирани преди това между кабината и товарната каросерия, сега рамата може да бъде скъсена с 25 см, а общата дължина – с 33 см. Единственото резервно колело вече се закрепва хоризонтално под платформата. Общото тегло на автомобила намалява с около 100 кг.
Най-интересната техническа новост в ЗИЛ 157 е системата за регулиране на налягането в гумите, черпеща сгъстен въздух от пневматичната спирачна уредба. В сравнение със ЗИС 151 е увеличена мощността на шестцилиндровия бензинов двигател (от 92 на 104 к. с. при 2600 об./мин), като същевременно е намален разходът на гориво.
Производството на ЗИЛ 157 продължава повече от 35 години, като за това време моделът минава през две модернизации. През 1966 г. от конвейера в Москва слизат първите бройки от осемцилиндровия ЗИЛ 131– наследника на 157, при който водачът най-сетне разполага със сервосистема на кормилната уредба.
Според руски данни в течение на близо четири десетилетия ЗИЛ 157 е бил произведен в рекордния тираж от 797 934 бройки, включващ всевъзможни военни и цивилни варианти.
Все още няма коментари