„Лада Нива“ бе гордостта на СССР. Всъдеходът ВАЗ-2121, или просто „Нива“, бе най-известният в света съветски автомобил.
Пътят от идеята до реализацията отнема на „Нива“ цели седем години. През 1970 г. председателят на Съвета на министрите на СССР Алексей Косигин възлага на завод ВАЗ да създаде първия в Съветския съюз автомобил с повишена проходимост нисък клас за селските жители. А първата „Нива“ слиза от конвейера чак на 5 април 1977 г. За сметка на това тя няма конкуренти, както се оказва, не само в СССР, но и в света. „Ауди“ ще произведат модел с постоянно пълно задвижване едва три години по-късно.
По време на тестовете „Нива“ изпреварва британските всъдеходи „Ланд Роувър“ (Land Rover) и „Рейндж Роувър“ (Range Rover) в уменията си да преодолява трудни участъци от движение. Не е учудващо, че машината бързо печели популярност на Запад: на немците, желаещи да си купят „Нива“, им се налага да се записват на опашка. За историята му на съществуване над 500 хиляди автомобила са изнесени в други страни.
Особена популярност „Нива“ получава във Франция. Това се обяснява с факта, че френските състезатели от най-престижното рали в света „Париж-Дакар“ в продължение на три години печелят призови места именно с този автомобил. В резултат продажбите на „Нива“ в страната се увеличават 6 пъти.
„Нива“ държи няколко световни „височинни“ рекорда. През 1998 г. автомобилът се изкачва на собствен ход до база на алпинистите на Еверест (5200 м над морското равнище). Английският „Ланд Роувър“ се опитва да подобри това постижение, но сам не успява да се качи и е изтеглен с въжета и лебедки на височина 5642 метра.
Следващата година „Нива“ се изкачва на Тибетското плато в Хималаите (5726 м над морското равнище). През април 1998 г. „Нива“ покорява и Северния полюс. В хода на международна парашутна акция тя е спусната на брега на Северния ледовит океан, а след приземяването в ледовете и освобождаването на канатите пали и успешно достига до шапката на Земята. От 1990 до 2005 г. „Нива“ служи на руската полярна станция „Белинсхаузен“ в Антарктида, като превозва товари дори при температури от –54°С.
При относителната си лекота и високата си проходимост „Нива“ има един съществен недостатък – липсата на безопасност.
През 40-годишната история на „Нива“ са произведени повече от 30 нейни модификации: от бронирана за инкасо до „мечешка“ – уникален модел кабриолет за мечките от московския цирк на булевард „Цветной“. Но може би най-уникалният модел е „Нива-амфибия“, създаден преди 40 години за специалните служби и армията, който може да преодолява реки със средна дълбочина.
4 коментара
Антикомунист
2022-12-07 20:11:22
Отговори
Написаното е много тенденциозно.Карал съм това недоразумение,сега карам Паджеро.Където стига паджерото недоразумението комунистическо само може да си мечтае.Дори и това не може.
атизападняк
2022-12-09 20:14:04
Отговори
Явно толкова си се прехласнал, че ни си забелязал подръжката на Нивата и паджерото .И ние сме карали западни коли но -НИВА- е номер едно.
Антикомунист
2022-12-09 20:37:15
Отговори
Поддръжката според автомобила.Ако Нива може да се нарече автомобил.ПФУ.
мони
2023-01-16 16:44:11
Отговори
Продал съм стотици Лади втора употреба на търговци от Русия и бившите съветски републики във Франция през 90 те години, странно , е че никой никога не пожела и да чуе за Нива, 2101, 2104,2107, Самарите, но никога Нива не взеха. Нивата има качества,но е изключително чуплива.