В историята на Исус Христос, описана в различните книги и евангелия, има една вечер, в която той остава сам със своите ученици - апостолите. Вместо да се отдадат на молитви и учения обаче, те сядат на дълга вечеря, която се оказва последна за Божия син. Знае се, че той се събира с тях, без присъствието на каквито и да било слуги. Вечерята е ключов момент за Светото писание, защото на онази маса преди 2000 години, Исус разказва на своите ученици, че един ще го предаде. И часове по-късно става ясно, че това е Юда. Друг пък щял да се отрече от него три пъти. Това сторва апостол Петър „преди да пее петелът дваж“. Наред с предсказанията за бъдещите дни, Христос дава на своите последователи и два завета, които всеки християнин знае и до днес. Че хлябът е тялото Му, а виното – кръвта Му. Според канона, това са именно двете части на евхаристията или причастието.
Така става ясно, че на трапезата пред Божия син със сигурност е имало хляб и вино. Но какво още е имало на дългата маса пред светите мъже? Ето и отговорите.
Според историците, на Тайната вечеря са били сервирани агнешно месо и хляб. В някои текстове, близки до Библията, апостолите са хапнали и „горчиви подправки и пестил от сухи плодове“. В много от писанията пък се говори за „безквасни хлябове“. В повечето от свидетелствата от онова време се споменава, че Христос никога не присъствал на жертвоприношенията по какъвто и да било повод, особено на коленето агънцата преди Пасха. Апостолите били забелязали отдавна, че когато бил на гости, хапвал агнешко, но на собствената си трапеза рядко слагал месо. Денят преди хващането му обаче явно бил изключение.
Според много от данните, по онова време трапезата за празника започвала да се подготвя още от предния ден, и то около обяд. Историците са единодушни, че денят е бил сряда. А същата вечер Божият син е бил заловен. По принцип, Пасха никога не се празнува на един и същи ден с Великден. Това правило се спазва и до днес.
Когато всички се събрали, те най-вероятно са изпълнили и един древен еврейски обичай на Пасха – след първата чаша изпито вино, като всеки вярващ, трябвало да станат и да измият ръцете си преди да продължат с храненето.
Най-интересната версия за списъка от блюдата на паметната вечеря дава гениалният художник Леонардо да Винчи. Неговата „Тайна вечеря“ на стената в трапезарията на манастира Санта Мария де ле Грацие в Милано е изпипана до последната подробност. Международна група от експерти провела задълбочени изследвания на всяко изображение на масата на апостолите. Направили и реставрация на някои от частите на стенописа. И стигнали до извода, че на трапезата има не агнешко, а змиорка на грил. Необичайното за Близкия изток месо било гарнирано с портокалови резени. Историците обаче обясняват, че този специалитет не е типичен за Йерусалим, особено по времето на Христос. Просто Да Винчи е добавил в картината си най-модното по онова време блюдо, а именно - змиорка. В ренесансовите кулинарни книги около 1495-1497 г. било записано, че специфичният морски деликатес става най-вкусен в сладко-кисел сос. Аристократите на Ботуша масово поръчвали подобни блюда на своите готвачи.
В България има много манастири и църкви, в които можете да видите изображения на Тайната вечеря. На тях най-често апостолите са рисувани не с агнешко, а с дълбоки купи, пълни с по няколко риби. Подобни фрески могат да се видят на стените на Кремиковския манастир, близо до столицата. В Боянската църква обаче рисунките в обителта добяват още една любопитна подробност. На тях ясно се виждат стръкове пресен лук или чесън. Пред всеки има и бял корен, наподобяващ ряпа или целина. Учените са убедени, че на масата на апостолите със сигурност е имало и достатъчно количество плодове и зеленчуци, наравно с месото, хляба и виното.
Все още няма коментари