Много преди в света въобще да стане популярна идеята за хибридните и електрическите автомобили, много преди да започнем да се прехласваме по американското токово чудо „Тесла“, в социалистическа България беше създаден истински електрически автомобил. Имаше си и марка - „ЕЛМО“.
Първият български електромобил беше в състояние да измине 240 километра с едно зареждане. Това постижение беше регистрирано през 1970 г. Автомобилът се движеше с цинково-въздушна батерия. Акумулаторът, засрамил редица други страни в разработването на електромобили, бе създаден в БАН, в Централната лаборатория по електрохимични източници на ток.
Първото публично представяне на колата на ток чрез медиите е в списание „Наука и техника за младежта”.
Цинково-въздушната батерия тогава се оказа една от най-успешните от гледна точка на електрическите автомобили в световен мащаб. Други акумулаторни разработки в други страни се оказват или твърде тежки, или са силни, но с малка енергозапасяемост.
Първият ни електромобил беше качен на базата на руски „Москвич“. Оттам и името му – „ЕЛМО“.
„ЕЛМО“ всяваше смут по улиците, защото хората виждаха обикновен на вид „Москвич“, който се движи равномерно, но не чуваха шум на двигател. Нормалната за него скорост беше 60 км/ч.
Помня, че за първата поява на „ЕЛМО“ по Околовръстното шосе на София разсеяният му шофьор беше забравил документите си и се беше натъкнал на служители на КАТ.
Срещата, въпреки че била изненадваща и за творческо-експериментаторския колектив, и за милиционерите, се разминала без ексцесии, защото тогава партийното и държавно ръководство твърдо подкрепяше научно-техническото творчество и дръзновение.
Дончо ХАРИЗАНОВ, София
Все още няма коментари