Днешният ден се чества от християнската църква като рождена дата на Иисус Христос. Но малцина сигурно знаят, че преди много години този ден се е празнувал от перси, гърци, римляни и други народи като празник на „непобедимия слънчев бог“.
Празникът Рождество възниква чак през IV в. като четвърти важен за християнската църква - дотогава са се празнували само Богоявление, Възкресение и Петдесетница. Всъщност древните народи са чествали 25 декември като рожден ден на слънчевия бог под името Коледа. За да се създаде нова опора на правата вяра, християнската църква обявила този ден за Рождество Христово през 334 и Христос бива обявен за lux mundi - истинското слънце, озарило и спасило света от мрака.
Почитането на слънчевия бог не било чуждо и на племената, които образуват българската народност - траки, славяни, прабългари. Според българското народно вярване на Коледа слънцето се ражда отново, за да даде живот на всяко живо същество. Сред българите 25 декември е известен с обичая коледуване. Това е най-богатият в обредно отношение зимен празник и един от най-големите годишни празници, познати в цялата българска етническа територия. Той съвпада с периода на зимното слънцестоене. Връзката му с този повратен момент в природата определя богатството му в празничната обредност и мястото му в народния календар.
Празничният комплекс, фиксиращ началото на новата слънчева година, изобилства с гадания и предсказания за бъдещето, с магически обреди, действия и практики с продуциращ характер, отгонващи и предпазващи магически действия, които са за осигуряване на стопанското и семейното благополучие. Празникът е своеобразно продължение на Бъдни вечер, защото започва още от полунощ с обичая коледуване. В него участват само мъже.
Всички носят едно общо име, което в различните говори е в различни форми - коледари, коладници, коледаре, коледници и др. Още на Игнажден те си избират водач (станеник, старец) и се организират в групи по 10-15 човека. В групите има и по-малки момчета (котки), които обикновено се движат пред коледарите и известяват стопаните за тяхното идване. Коледарите са в традиционно празнично облекло и със специална украса на калпаците. От полунощ до сутринта те обикалят домовете. Пеят специални обредни песни, различни по мотиви, според мястото на изпълнение и лицето, за което пеят. Най-общо те са обредно пожелание за щастие в семейството и придобивки в стопанството. Първата песен обикновено започва с думите:
Стани нине, господине!
Тебе пеем, домакине!
Добри сме ти гости дошли,
добри гости, Коледари!
След песните водачът на групата, който държи в ръце подарения от стопаните коледарски кравай, изрича и коледарската благословия:
„От Бога ти много здраве, от нас малко веселбица!”
Даряват ги още с пари, месо, сланина, боб, брашно, вино и др. Коледуването завършва с общо угощение, на което са поканени и други мъже, у които са коледували. Останалите след това продукти се продават и парите от тях се дават на бедните или на църквата. От друг тип е коледуването в Западна България и селата около София. Съставът на групата включва старец, облечен в обърнат наопаки кожух, окичен със звънци и тояга в ръка, изричащ благословията баба, облечена като невеста; магаре, което носи подаръците; трохобер за краваите; гайдар и пеяче; един четник изрича молитвата.
Все още няма коментари