Националният граждански комитет на авиационната общественост у нас в отворено писмо предлага да се даде името „Асен Йорданов” на международното гражданско летище София, без да се променят неговите кодови характеристики по ICAO и JATA. Много световни летища носят името на личност, не само свързана със страната, но и световно известна, с принос към човечеството. Без съмнение точно такава личност е Асен Йорданов. На 2 септември тази година се навършват 120 години от рождението му.
Миналата година, чествахме 100-годишнината от конструирането на първия самолет „Йорданов-1”, който е признат за изобретение, а датата 15 август 1915 г. се счита за начало на българското самолетостроене.
Асен Йорданов е почетен граждани на Ню Йорк, а портретът му е в “Залата на славните” на Нюйоркското летище “Ла Гуардия”. Винаги е изтъквал, че е българин. В “Ер Спейс музеум” са изложени негови вещи и записки. В Земята Греъм в Антарктика има залив Асен Йорданов, а в София - улица на негово име.
Асен Йорданов е роден през 1896 г в София. Има четири сестри. Още от малък е любознателен „техничар” . Едва постъпил в училището за пилоти „Луи Блерио” в парижкото предградие “Етан” и избухва Балканската война. 16-годишен заминава за фронта като доброволец в състава на аеропланното отделение край Свиленград.
След Междусюзническата война Асен завършва гимназиалното си образование и авиационното училище и заминава на Южния фронт. Участва в 84 въздушни схватки и е награден с офицерски кръст „ За храброст”
Подписаният през 1918-а Ньойския договор забранява България да има авиация, самолетите й са унищожени, личният състав е уволнен.
И тогава се намесва съдбата. През 1921 г. Американският аероклуб обявява международен конкурс за обиколка на Земята със самолет. За победителите е обявена награда от 1 млн. долара.
Правителството на Александър Стамболийски отпуска 6 хиляди долара за участието на Асен Йорданов
и неговия колега и приятел Гаврил Стоянов. Двамата пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда… защото няма други чуждестранни участници, каквото е условието на състезанието!
Впечатлен от бурното развитие на североамериканските щати, Асен остава зад океана. Рине сняг (снегоринът е негово изобретение), учи английски език, работи в заводите на “Къртис”, и се „издига” до чертожник в конструкторското бюро на компанията. Паралелно завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. Става главен конструктор на “Къртис” и член на конструкторските екипи на “Локхийд”, “Дъглас”, “Пайпър”, “Боинг” и “МакДоналд”.
С негово участие са създадени “летящата крепост” Б-17, изтребителите P-38 Лайтнинг и “Къртис Хоук” 81, бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и легендарния транспортен самолет “Дъглас” DC-3
По лиценз в Съветска Русия произвеждат „Ли-2” , който е основен самолет както на „Аерофлот” , така и на българските въздушни линии в продължение на десетилетия.
Но може би най-голямата заслуга на Асен Йорданов е неговата книга „Вашите криле”. Методиката за летателното обучение е новаторска и е призната за най-добрата. За поколения авиатори тя е били и все още е настолна книга. От миналата година е преведена и на български език.
- Това е букварът на авиацията – казва генерал Борис Бонев, професор, доктор на техническите науки, генерал-майор от авиацията и председател на Националния граждански комитет. – Книгата е издадена през 1937 година (на английски език) и е призната за уникален учебник на авиаторите. Преведена е почти веднага на всички езици, които се говорят в развиващите авиацията страни. Това първо издание на български език е израз на моралния дълг и признателност на всички, свързани с авиацията към нейния автор. Ние
нямаме право да скриваме съществуването на такива българи
Преди десетина години ген. Борис Бонев участва в Московския авиационно – космически салон. Точно когато идва неговия ред да се представи пред аудиторията от руски и американски авиоконструктори, професионалисти от най-висока класа, прелита един ДС-3.
- Това много ме улесни – казва Бонев. - Разказах за връзката на конструктора на ДС- 3 Асен Йорданов, автор на „Вашите криле” – Джорданов, както те го знаеха - и България.
Информацията има неочаквано въздействие. Ръководителят на американската делегация възкликва –„С книгата „Вашите криле” ставах и лягах, учейки се на авиация през 1943 г. И тя остана мой верен спътник за цял живот.” А руският домакин скромно добавя: ” Ти през 43-та година, а аз още от 41-ва правех същото”. Руснаците първи превеждат книгата „Вашите криле” и я издават в 100-хиляден тираж (още по времето на Сталин).
- Великите сили са се учили от нашия българин, а ние дори не сме издали книгата на родния му език – казва Бонев.
Асен Йорданов се превръща в легенда, наричат го Асен Джорданоф - Джери. Всяка година в колежите и университетите в Съединените щати, тренират по 20 000 пилоти, които избират “горещите книги” ( девет) на Асен Джорданоф като „най-достъпни за начално четиво и инструктажно пилотиране.”
Нийл Армстронг, първият човек, стъпил на Луната казва: “От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация”. Какво по-голямо признание от това …
След Втората световна война фирмите на Асен Йорданов фалират. и той насочва работата си върху сигурността при автомобилите - един от създателите на въздушната възглавница е. Негово дело е и апарата “Джордафон” – първообраз на днешния телефонен секретар, който осигурява и конферентна връзка.
За изобретението на своя чичо „далечни събрания” (конферентна връзка)
в предговора на „Вашите криле” на български език Петър Атанасов – син на една от сестрите на Асен Йорданов, пише:” След съдебно решение на името на Асен Йорданов в САЩ разрешават включване на устройства за обмен на информацията в общата комуникационна мрежа, това което днес наричаме интернет.”
Националният граждански комитет на авиационната общественост предлага
не само летище София да носи името на Асен Йорданов, но да се постави и негов паметник в района
Мемориален кът да привлича интереса на пътниците на терминал 2 . Вече има и експонати за него – Петър Атанасов е изпратил пръстена, с който Йорданов винаги е летял и собствения му екземпляр от първото издание на „Вашите криле”, което вече е библиографска рядкост.
По искане на българския пилот, след неговата кончина през 1967 г. прахът му е разпръснат в небето. Сега, 120 години след рождението на Асен Йорданов да му отдадем заслужена почит и признание като го върнем - символично в родината му, с която се е гордял през целия си живот и винаги е подчертавал, че е българин.
Нели ДИМИТРОВА
Покорителят на небесната шир
Светът тачи Асен Йорданов, ние се свеним
Първият човек, стъпил на Луната казва: "От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация”
2 коментара
Асен Йорданов
Йорданов пред своите крилати създания
Асен в своя офис