Козметично производство по нашите земи е съществувало още в древността и средновековието. На територията на страната виреят голям брой култивирани и диворастящи етеричномаслени растения (около 300 вида), част от които още тогавашните „производители“ на козметика – знахари, билкари и бръснари, използвали за приготвяне на разкрасителни кремове, помади, пудри. До Освобождението обаче основни козметични средства, достъпни за българките, били прясно и кисело мляко, краве масло, жълтък и зехтин.
С внасянето на маслодайната роза през XVII век от Персия настъпва нов етап в парфюмерийното производство. Българското розово масло постепенно се превръща в еталон за качество и важна суровина за парфюмерийната индустрия.
Към средата на XIX век професионално направената козметика постепенно навлиза в бита на българите, макар че масово разпространено е мнението, че използването на белила и помади е признак на безнравственост. По онова време козметиката била вносна – най-вече от Цариград и Европа. Цените ѝ били много високи, така че само най-богатите българи можели да си я позволят.
Местното производство било съсредоточено в спицериите и балсамаджийниците – в тях балсамаджиите приготвяли мазила, белила, червила за различни нужди. Казано на съвременен език, още тогава било застъпено производството на трите клона на днешната козметика – медицинска, профилактична и декоративна. Използвани били животински и растителни мазнини, розова вода и цинков окис, цинобър (калаен сулфид), както и изключително опасните за здравето живак и олово.
Производството на козметика в балсамаджийниците и спицериите отмира в края на 19-ото столетие със създаването на първите модерни козметични производства.
В началото на 90-те години на XVIII век производителят и търговец на розово масло Антон Паппазов, родом от Казанлък, основава своята Първа българска парфюмерийна фабрика, с която се поставят основите на парфюмерийното и сапуненото производство в града.
Продукцията на фабриката печели местно и чуждестранно признание за качество. Във фабриката се произвеждат тоалетният сапун „Виолет“, лосиони за моментално миене на главата, парфюмът „Кокиче“, бои за коса, кремове за лице, както и първият по всяка вероятност емулсионен крем за лице в България „Зора“. Произвеждани са и някои странни днес козметични продукти, като опакования в станиол фиксатор за мустаци „Козметик“. Доказателство за качеството на козметиката, предлагана от Паппазов, е, че още в първите години на съществуването си фабрика „А. Паппазов“ печели редица престижни награди на изложения в Европа и САЩ.
Качеството на използваните по онова време от българската фармацевтична промишленост опаковки е на ниво, а художественото им оформление е направено с вкус. Фирмите, които държат на реномето си, получават опаковките си от чужбина. В страната работят две предприятия – „Стефанов&Тюфлекчиев“ в София за производството на луксозни кутийки за пудра и „Искович&Леви“ в Русе за метални кутийки тип „Нивеа“. Фабриката на Паппазов е първата в България, която въвежда в употреба специални опаковки за парфюмерия и козметика – порцеланови бурканчета за кремовете, плоски бурканчета от млечнобяло стъкло за помадите, фино изработени кутии за пудра, красиви стъклени флакони за парфюми и луксозни многоцветни етикети. По това време производството на някогашните спицерии и балсамаджийници в Пловдив вече е преминало в аптеките и дрогериите. В тях за опаковане се използват т. нар. „талашени кутийки“, които обаче не са в състояние да конкурират модерните опаковки на промишленото производство.
В онези години в опаковането на козметика се въвеждат за пръв път тубите, които първоначално се използват само за паста за зъби. В първите няколко години те са единствено вносни. В началото на 30-те в страната работят три предприятия за производството на туби. Тубите се изработват от чист калай, тъй като алуминиеви още не се произвеждат, а употребата на олово за съхранение на козметика е абсолютно забранена.
В годините след Първата световна война отношението към козметичните продукти по света коренно се променя. Рухват множество отживелици и предразсъдъци, спъващи по-широката им употреба. Страната ни не е изключение от общата тенденция. В България предприятията бързо се приспособяват към променената ситуация по отношение на качеството, асортимента, производителността, цените. Въпреки множеството нови предприятия обаче българската промишленост не е в състояние да задоволи напълно пазара. Така в страната навлиза разнообразна вносна козметика – френските пудри и червила, кремовете на „Нивеа“, „Елида“ и „Пондс“. Гладът за козметика е толкова голям, че високите им цени не са пречка пред бързото им пласиране на пазара.
Нарастващата консумация на парфюмерия и козметика довежда до стихийно нарастване броя на фирмите в бранша. В страната едно след друго отварят врати нови козметични предприятия – „Лабофарма“, „Аптека Халачев“, „Л. Керемедчиев“, „Братя Златареви“ и „Братя Арие“ в София, „Токалон“ във Варна, „Кока“ в Русе, „Вакрилов“ и „Петров“ в Пловдив, както и известният отдел за козметика на химическата фабрика на Никола Чилов в Костинброд. Част от българските производители работят по лиценз на чужди компании. Една от спецификите на козметиката в онези години е, че всеки производител се опитва да придаде уникалност на продукцията си, слагайки в нея малки дози активни вещества, които широко рекламира и пропагандира.
Отворило врати през 1911 г. като малка работилница за добиване на костен клей (туткал), за 25 години Дружеството за химически произведения в Костинброд се превръща в един от индустриалните центрове на България с разнообразна дейност и продукция.
В основата на този възход стои предприемчивият родопчанин Никола Чилов, който от 1914 г. до смъртта си през 1936 г. заема поста директор на фабриката. Благодарение на неговия талант, упоритост и визия за бъдещето в средата на 30-те персоналът на фабриката достига 500 души, а произведената козметична и химическа продукция е високо ценена и среща радушен прием в западноевропейските държави и в Япония.
Дружеството разполага с отдели за производството на сапун за пране, за тоалетен сапун и за козметични и парфюмерийни изделия. Несъмнено фабриката остава в българската промишлена история със сапуните за пране „Петел“ и със серията козметични продукти марка „Идеал“.
След национализацията на 23 декември 1947 г. голям брой частни фирми се окрупняват и от тях се създават четири основни предприятия: ДИП „А. Паппазов“, ДИП „Арома“, ДИП „Розова долина“, парфюмериен цех към ДИП „Г. Димитров“ – заводите на Чилов в Костинброд.
Все още няма коментари