Подборката започва с дребосък, дълъг едва 17 метра. Създаден е в Централния научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) от части, възли и агрегати от КрАЗ и Урал за доставка на тръби за газопроводи в труднодостъпни зони като тайгата и пясъчните пустини.
Всички 12 колела са задвижващи. Въртящият момент се предава към прицепа чрез карданни валове , скрити в корпуса му. Мощността е около 320 к.с., а теглото - 25.5 тона, което прави по 12.6 коня на тон. Тръбоносачът така и не влиза в серийно производство.
Най-големият самосвал в историята на СССР е представен малко преди разпада му през 1991 г. БелАЗ-75501 има товароносимост 280 тона. Слабо място на всички кариерни машини от този тип са колелата. За да намалят натоварванията върху тях, инженерите снабдяват всяка от двете оси с по четири гуми.
Сърцето на гиганта е 12-цилиндров V-образен дизел с работен обем 165 литра и мощност 3 150 к.с. Той задвижва трифазен генератор, който захранва вградените в осите електромотори. БелАЗ-75501 е дълъг 15.7 и висок 6.7 метра, а общото му тегло достига 480 тона.
7922 е последното многоколесно шаси, произвеждано от МАЗ по съветско време. Задвижващи са всичките 16 колела. Съществуват версии с най-различни двигатели - от дизел със 780 к.с. до газова турбина.
През 1991 г. с производството на тези машини е натоварена отделна структура - МЗКТ (Минский завод колесных тягачей), а разработените по-рано шасита от моделите 19 и 22 залягат в основата на добре познатите ракетни комплекси "Искандер". Дължината е 23 метра, а теглото - 44 тона. Цена: 52 млн. рубли (над €820 000).
МАЗ-7904 също не влиза в серийно производство, но се превръща в още по-чудовищна машина. На снимката се вижда експериментална разработка с дължина 32 метра, построена специално за превоз на ракетния комплекс "Целина" с тегло 220 тона. Общата маса на композицията достига 360 тона.
Задвижването на всичките 12-те колела е поверено на 12-цилиндров дизел с мощност 1 500 к.с., а за хидравличните и останалите спомагателни системи е предвиден допълнителен нафтов агрегат с 330 к.с. Скоро ракетният комплекс "Целина" губи актуалност, а с нея и чудовищният МАЗ...
... но пък се появява "Целина-2". За нея трябва още по-голям влекач и на сцената излиза единственото превозно средство в света с 24 задвижващи колела, 16 от които са и управляеми. Дължината е 30 метра, а силовата установка е газова турбина от танк с мощност 1 250 к.с., съчетана с електрическа трансмисия, която върти колелата.
Произведени са общо две такива машини. Заради размерите им се налага реорганизация на някои военни части. Изпробвани са в условията на най-строга секретност по... шосетата от цивилната пътна мрежа, където достигат скорост от 25 км/ч, степите и пресечени местности. Студената война е към края си и двата влекача са върнати на Минския автомобилен завод като безполезен скрап. През 1996 г. една от двете 7907-ици е нает да превози катер с тегло 88 тона, но след като свършва работата и поема обратно към вкъщи, всички 24 колела блокират и се налага самият мастодонт да бъде изтеглен на буксир.
Все още няма коментари