Разследването започва след получени данни за мъж, който пътува с лек автомобил към В. Търново, носи в себе си 2000 лева, които са придобити по схемата “пари за операция на близък”. Колата с измамника е засечена край с. Драганово, където криминалистите проследяват как мъжът оставя плика с парите близо до крайпътна чешма.
Едновременно са разкрити други двама мъже, участници в схемата. 21-годишният Й.П. - известен на полицията, и 26-годишният Д.С. - криминално проявен и осъждан за измами, и двамата от с. Камен. При претърсването от тях са иззети мобилни телефони, сред които и този със СИМ картата, с който е била извършена измамата.
В Бургас е задържан 25-годишен жител на Царево. Три дни по-рано той успява да измами възрастна жена, като се представя за “служител на НСБОП“ и я призовава да помогне в издирването и залавянето на пореден измамник. Заедно с него е разкрит руски гражданин с четири аналогични престъпления.
Жертвите са предимно възрастни хора, като се наблюдава покачване на възрастовата граница - над 75 години.
Експертите напомнят основните правила на поведение, ако хората попаднат в подобна ситуация, както и най-разпространените сценарии за извършване на телефонни измами.
“Тежко пострадал роднина, за което е необходимо да се направи скъпоструваща операция” (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки, възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина.
Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко пострадал и е необходима спешна скъпоструваща операция, за която в момента няма налична сума в Здравната каса. За целта ще изпратят човек да вземе исканата сума. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап).
“Заразени близки и роднини с птичи/свински грип, ебола и искане на пари за скъпоструващи ваксини” (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки, възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко болен и е необходимо спешно скъпоструващо лечение, за което в момента няма налична сума в Здравната каса. За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума за “ваксина”. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап).
“Катастрофа - ПТП от близък роднина с починал човек или малко дете” (извършителите плачейки, възбуждат у измамените представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят като полицаи, прокурори или следователи и обясняват, че роднината е направил ПТП, вследствие на което е пострадал/починал човек и спешно са необходими пари за освобождаване на близкия човек).
Представят се за полицаи - измама по “традиционния начин” - под предлог за пострадал близък роднина (ПТП, спешна операция, пожар и др.). Опитът за измама се прави по такъв явен начин, че да стане ясно, че се касае за осъществяване на телефонна измама. Следва ново обаждане след около 2-3 минути, при което извършителят (измамникът) съобщава, че е служител на полицейските служби и знае, че току-що е бил направен опит за измама, поради което е необходимо да се даде определена парична сума, банкнотите от която да се “бележат”, за да бъдат задържани измамниците. Обикновено паричните суми не се предават физически на конкретни лица, а има изискване да бъдат хвърлени през балкона или прозореца на жилището. Този тип телефонна измама има и втори вариант на разигравания сценарий, при който обажданията са в обратна последователност: под предлог провеждане на полицейска операция и необходимост от предоставяне на сума, която да послужи за задържане на извършителите, самите извършители се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицейски служители. Обясняват, че в района “действат” телефонни измамници и предупреждават хората при такова обаждане незабавно да се свържат с тях. Следва “обичайната” схема с плача, след което жертвата “набира” мнимия полицейски служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците, е необходимо да им предаде сума пари, която впоследствие ще им бъде върната.
Имате колет от чужбина (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и им обясняват, че са техни близки или приятели на техни близки и са изпратили колетна пратка от чужбина, която съдържа голяма сума пари. Но за да не бъде задържана на митницата, е необходимо да бъде заплатена сума, която ще си възстановят от “пратката”).
Закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола на голям магазин (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и под предлог, че са служители на голям магазин, обясняват на жертвата, че е спечелила от томболата. За да си вземе наградата обаче, е необходимо да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата).
Съвети към гражданите:
♦ Да не дават пари на непознати за тях лица, независимо от предлога. Да не се доверяват на непознати лица.
♦ Да не предоставят лични данни и данни за свои близки по телефона.
♦ Да запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда.
♦ Ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо да опитат да се свържат с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който са получили обаждането.
♦ Ако получат обаждане от човек, който се представя за техен близък, да му зададат въпрос, отговорът на който не би трябвало да е известен на непознати лица - например рождена дата, населено място и т.н.
В случай че получат такова обаждане и спрямо тях бъде осъществен опит за телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112. Необходимо е близките непрекъснато да говорят за това с възрастните си родители и да им напомнят как случайно може да станат жертва.
Все още няма коментари