Големият брой хора, които се нуждаят от бърз заем, за да закърпят семейния бюджет за месеца, даде нова арена за изяви на нагли измамници в София. Те заливат столицата с обяви за изгодни кредити, като офертите се слагат както на автобусни спирки на възлови места, така и в интернет, разказаха ужилени граждани.
Мошениците действат от няколко месеца, като пикът на измамени беше около коледните и новогодишни празници, когато по традиция българинът търси всякаква възможност да зарадва семейството и близките си с подаръци. Измамите продължават и през първите месеци на 2016 г., когато високите сметки за парно и ток карат редица българи да потърсят бърз заем. Но вместо да отпуснат кредит, измамниците измъкват от портфейлите на хората и последните им пари.
Как работи схемата? На ключови места в София (обикновено спирки на градския транспорт) са разлепени обяви за предлагане на бързи кредити за хора в затруднено положение, като текстът гласи, че кредитният рейтинг не е определящ при вземане на решение за одобрение, но всеки кредит е със задължителна застраховка, която дава гаранция за неговото усвояване. Оказва се, че когато позвъните на посочения телефонен номер в обявата, следва 5-6 минутно омайване, по време на което искат от вас да продиктувате единния си граждански номер. Впоследствие се обръщат към вас на фамилно име, което следва да ви убеди, че фирмата има достъп до регистри с лични данни и е надеждна.
В действителност мошениците въвеждат вашия ЕГН в системата за проверка на здравноосигурителен статус в електронния портал на НАП, която е със свободен достъп и не изисква специален код за удостоверяване. Така, когато вече сте предразположени, следват дежурните въпроси за липса на данни за осигуряване (не посочват какво) и за сумата, която искате да изтеглите. Следва кратка пауза, след което ви казват, че ще ви прехвърлят на отдел "Рискови клиенти", като в действителност телефонът се предава от ръка на ръка, което може да се установи при внимателно следене на разговора. "Служителят" от т.нар. отдел "Риск" ви обяснява, че поради вашата задлъжнялост и липса на осигуровки в определени периоди сумата, която желаете, не може да ви бъде отпусната, но ви предлага малко по-ниска от поисканата от вас. Следва уточняване на вноската и размера на лихвата, а в края на разговора получавате инструкции да внесете 50 лв. за "застраховка" чрез каса на „Изипей” по предоставен от "фирмата" КИН. Когато отново се обадите, че парите са внесени, ви казват, че до 7 дни мобилен консултант ще се свърже с вас и ще ви посети на място, за да подпишете договор и да усвоите кредита. В действителност кредит не получавате, а когато изтече периодът от 7 дни, "кредиторът" ви затваря телефона при позвъняване, а няколко дни по-късно номерът вече не е активен.
Все още няма коментари