Отговорност на държавното управление е установяването и поддържането на определен дневен ред. Задачата на политиката е да осигурява максимално широка обществена подкрепа за този дневен ред. В този смисъл легално избраното правителство на България и Народното събрание трябва да продължат да изпълняват функциите си в полза на обществения интерес. Дори и когато отделни групи от обществото продължават да се противопостяват на това.
Дали правителството или парламентът се ползва с необходимото доверие, е въпрос, който не се решава чрез резултати от сондажи на общественото мнение. Те имат своето важно значение от гледна точка на оперативните въпроси на управлението и степента, в която гражданите познават и подкрепят провежданите политики, но на базата на подобни резултати не може да бъде искана оставка на правителството, на парламента или още по-малко – на главния прокурор.
Според тези резултати, изглежда, че в българското общество нараства потребността от промяна, но тази промяна може да се случи чрез нова конституция, а не чрез жестовете на политическия инфантилизъм, съдържащ се във фразата „незабавни оставки, а после ще мислим какво ще правим“. Няма време за подобен род експерименти, които могат да костват на страната ни много.
Да, от гледна точка на партийния интерес, изглежда, че ГЕРБ и отчасти „Обединените патриоти“ плащат все по-висока цена заради генерираното от протестите напрежение. Но освен собствено партиен интерес всеки от партньорите в управляващата коалиция е длъжен да отстоява и публичния интерес, дори и когато това му носи политически щети. В същото време, изглежда, че нараства подкрепата за политически формации, които не се ангажираха пряко с протестите. Това означава по-скоро, че общественото мнение не разпознава организаторите и подбудителите на протестите като управленска алтернатива.
Политическият дебат е за дневния ред, който трябва да бъде следван. Отговорност на държавните институции е неговата реализация. В конкретния случай България се намира пред моногомерна проблемна ситуация. Става въпрос за изпълнение на основните държавни функции, но те са усложнени и допълнени от кризата, предизвикана от мерките за противодействие на пандемията. Това налага дневният ред да бъде актуализиран и натоварен с допълнителни задачи.
На първо място, правителството трябва да предложи, а парламентът да одобри актуализация на държавния бюджет за 2020 г. В условия на висока степен на непредвидимост би било по-добре правителството да направи това в края на септември или дори през октомври, когато реалното състояние на публичните финанси ще може да бъде установено по-точно. В същото време правителството трябва да завърши и предложи за обсъждане държавния бюджет за 2021 г. Очевидно е, че досегашните прогнози за бюджета през следващата година ще трябва да бъдат коригирани, за да не се наложи нова актуализация.
Едновременно с това правителството трябва да актуализира и приеме десетгодишната стратегия за развитие до 2030 г. Нейният първоначален вариант също ще трябва да се актуализира и подложи на съществена дискусия. Извънредните мерки, свързани с пандемията, отклониха общественото внимание от стратегически въпроси на управлението и сега България трябва да се завърне към тяхното решаване.
Същото предстои да се случи и на равнище Европейски съюз – трябвада бъде приета актуализация на многогодишната финансова рамка за периода 2014-2020 г., както и да бъде приета новата рамка за периода 2021-2027 г. Залогът тук е не само как ще бъде актуализиран и приет новият бюджет, а какви възможности ще има България през следващите години. Ако се съди по щетите върху публичния образ на страната ни, които вече нанася безогледна пропагадна кампания, водена от организаторите на протестите у нас, много вероятно е България да получи по-малко възможности за привличане на европейско финансиране. Става въпрос за остра конкуренция, при която подобна кампания може да увреди съществено българския интерес.
Шест месеца преди редовните парламентарни избори провеждането на предсрочни избори може и да кореспондира с конкретни партийни и корпоративни нитереси, но няма нищо общо с българския публичен интерес. Ако правителството подаде оставка веднага и Народното събрание реши да преустанови работата си, можем да се озовем на предсрочни избори през декември, три месеца преди редовните избори. Освен възможността през служебно правителство, което работи без парламент и не може да приема закони, да бъдат обслужени определени интереси, няма никаква причина или логика в подобно решение. То би могло съществено да ощети публичния интерес, доколкото ще блокира както актуализацията на бюджета и приемането на новия бюджет, така и всички останали стратегически въпроси, от които ще зависи позиционирането на България през следващите седем до десет години.
Тук няма място за симпатии или антипати, за морални и естетически аргументи или за ощетени интереси и болни амбиции за власт. Има дневен ред, който трябва да бъде следван, и от него зависи какво ще се случи със страната ни. При съществуващата конфигурация в българския парламент, определена от гражданите през 2017 г., няма друга възможност за създаване на правителство. Това означава, че ако все пак мнозинството от българските граждани въпреки своите критики към управлението разбира значимостта на залога, пред който сме изправени, би трябвало да настоява за завършването на мандата при следването на един ясен и ограничен в следващите месеци дневен ред.
Няма нищо вярно в твърденията, че и без парламент едно служебно правителство би могло да управлява санитарната криза и нейните възможни социални и икономически последствия. Както няма нищо вярно в тезата, че тъй като и преди сме започвали бюджетната година без приет бюджет, можем да си го позволим имено сега. Само по себе си твърдението, че трябва да тласнем България в ситуация на политическа криза, може и да има общо с нечии амбиции или интереси, но няма нищо общо с българския публичен интерес.
Мнозинството и правителството трябва да поемат отговорността да продължат работата си независимо от безогледната кампания, която се води срещу България, и поддържането на високо обществено напрежение. Народното събрание трябва да продължи да работи независимо от това колко серии на поредния сапунен сериал ще бъдат разигравани на улицата. Защото публичният интерес на България е много по-важен от партийните, корпоративни или лични интереси на когото и да било.
Все още няма коментари