Омбудсманът Мая Манолова поиска от новия министър на образованието Красимир Вълчев да се въведе задължително сексуално образование. Сексуалното поведение на децата в България било особено рисково. Според СЗО страната ни била на първо място по ранно начало на сексуален живот сред деца под 15 години. 29% от учениците споделяли, че са имали сексуален контакт на 13 г. и по-рано.
Само за първите 3 м. на 2017 г. са извършени 531 аборта на момичета под 19 г. У нас феноменът “деца раждат деца” продължава, 6031 деца са родени от малолетни и непълнолетни майки през 2016 г., казва Манолова.
Въвеждането на задължително сексуално образование (ЗСО) е стъпка във вярната посока. Стъпка, която българското образование може би трябваше да направи по-рано. Сексуалното любопитство на подрастващите не търпи вакуум. Това, което не могат да научат от легитимни канали, те ще го научат по други, много по-опасни пътища. 83% от българските деца ползват интернет и общуват в мрежата. А интернет е море от порнография. Според някои статистически изследвания в мрежата има над 4.2 млн. порносайта, което е 12% от всички уебсайтове. Всеки ден се теглят около 1,5 млрд. материала с порнографско съдържание, 35% от всички тегления. Какъв е делът от това „познание“, който се пада на децата и българските деца в частност, е трудно да се каже. Но съществува практическа опасност да е голям.
Миналата година „Индипендънт“ писа, че според официален документ на британското правителство все повече младежи правели анален секс и това се превръщало в епидемия. „Модата” се налагала отчасти заради достъпа до порнографски филми и клипове през интернет. Затова властите възприеха подход, с който да се блокира определено порнографско съдържание в мрежата. Дали сред нашите младежи съществува такъв проблем? И знаят ли образователните власти изобщо? Не е въпрос…
Така че намерението да се въведе ЗСО в училищата изглежда правилно. Но трябва предварително да си изясним какъв ефект очакваме от това. Защото тази мярка не е панацея. Нещо повече, тя ще има ограничен ефект по много причини. На първо място, преди да се въведе ЗСО, трябва да се направи задължително образованието изобщо, поне до 8. клас. На книга то и сега е задължително, но на практика десетки хиляди деца отпадат от образователната система всяка година. И тях няма как да ги ограмотим сексуално.
Необходимо е да престанем да се правим на коректни и да признаем очевидния факт, че феноменът „деца раждат деца“ е главно феномен на циганския етнос. По данни на социалното министерство 90% от случаите са от циганската общност. Децата от този етнос първи отпадат от образователната система. Та и да се въведе ЗСО, за тях то няма да има практическо значение. Начинът на живот, битът, културата и традициите на тази общност раждат този феномен. А това са неща, които едва ли се променят лесно, ако изобщо могат да се променят в обозримо време.
Наскоро гледах репортаж по една телевизия за циганите в прословутото с. Мечка. Оказва се, че това е една напълно затворена общност, женят се само помежду си. Дошли през 1964 г. от гръцкото село Софу, откъдето ги изгонили. Били една фамилия, петдесетина души. Днес вече са около 1000, всички кръвни роднини. Кметът на близкото до Мечка село Буковлък Росен Русанов разказа, че се сблъсквал с шокиращи прояви на културната им особеност и сексуални практики. Дори интимни отношения между родители и деца не били табу в общността, баща с дъщеря, племенница с чичо… Повечето деца от общността се записвали с неизвестен баща, а майката получава социални помощи като самотен родител. Почти 100% от циганите в Мечка карат на социални помощи. „Вчера, разказваше Русинов, едно ромче завърши 8. клас и заради това го разкарваха с лимузина.“ Рядко събитие!
Имаше един такъв действителен случай. Асан се хвалел, че имал девет деца. Обаче Айшето не била съгласна. „Само осум са от Асан, а това, най-малкото, е от най-голямото…“ Е, дали е виц това? Айше, бяхме брат и сестра, после мъж и жена, а сега ти си ми тъща. Вицове, но както се казва, по действителни случаи.
Мечка е само един фрапиращ пример. Но не е изключено да има и други подобни. Ние не познаваме живота на циганските общности, те са много и различни.
В предизборната си програма ГЕРБ записа, че ще се бори с неграмотността. „Ангажираме целия ресурс на държавата децата, особено тези от уязвимите групи, да посещават училище... Семействата, чиито деца не се образоват, няма да получават никакъв вид социална помощ. Социалните служби по места, както и структурите на МВР, пряко ще бъдат ангажирани в процеса.“
Не вярвам, че ще се изпълни. Ще дойдат избори и циганинът Асан пак ще стане другарят Асан. Щото колкото и да са различни циганите, гласът им тежи точно толкова, колкото и всеки български глас.
Миналата година депутатите приеха промени в Закона за семейните помощи за деца, според които надбавките за дете, което роди, трябва да се спират. Защото иначе става малко тъпо. Бабата взема детски за майката, а майката взема детски за внучката, а накрая дедото ги изпива. Законодателят се надяваше, че тази промяна ще насърчи отговорното родителство. Е, във всеки случай поне няма да се плаща за безотговорното. И бих попитал, ако имаше кого, въведоха ли се тези промени, прилагат ли се? И това не е въпрос.
Така че феноменът „деца раждат деца“ не е само образователен. Той е комплексен проблем и изисква усилията на всички органи на държавата. Тук ЗСО малко ще помогне или хич.
Децата са си деца, не трябва да се прави разлика. Но задължително трябва да се прави разлика в прилаганите мерки за превенция.
Трябва да сме наясно какви цели си поставяме. Никое сексуално образование не може да спре, нито дори да ограничи ранния секс. Това са проблеми с много дълбоки социални, политически и глобални корени. Целта може да бъде само превенция на свързаните с това опасности като ранна бременност, СПИН, венерически болести и т.н.
Трябва да имаме предвид, че ранният секс не е самостоятелен проблем. Той е част от цялостното възпитание и превенция на младите хора. Международно изследване на здравето и здравното поведение на юношите, проведено през 2013/14 г. в 43 държави от Европа, Канада и САЩ, показа, че българските тийнейджъри заемат водещо място сред връстниците си в света по употреба на алкохол и цигари, консумация на сладки храни и безалкохолни. А специално за ранния секс нещата може би са дори по-притеснителни, отколкото си ги представя омбудсманът. 40% от 15-годишните българчета съобщаваха, че са правили секс. При момичетата на същата възраст този процент беше 21. При това едва 56% от момичетата и 66% от момчетата споделяха, че са използвали презерватив.
Трябва да сме наясно и с какви средства ще постигнем тези цели, докъде сме готови да стигнем. Защото крайностите дебнат отвсякъде. Да не извадим очите, вместо да изпишем веждите. Във Великобритания сексуалното образование е факт от десетина години. Причината за въвеждането му беше епидемията от бременни ученички. До такава степен се бяха видели в чудо, че в 104 училища беше въведена пилотна програма за насърчаване на оралния секс с цел да се избягва бременността. Как би реагирала будната българска общественост на една такава програма?
Спомням си какъв вой настана, когато през 2012 г. столичната РИОКОЗ пусна една брошура, ”Приключенията на Кънчо”, посветена на боравенето с презерватив. Идеята беше децата да знаят какво е презерватив и къде се поставя. А не да растат с представата, че се слага на клюна на щъркела или, както ги учат бабите им, че презервативът се пълни с лед и се туря на топломера... Самата брошура беше копирана от германците, само е сменено името – от Курт на Кънчо. И в Швеция имало такава брошура, там главният герой бил «Пипи с дългото чорапче»...
Та тогава се изредиха сума ти възмутени майки и баби да обясняват как се развращават децата.
През 2015 г. във Великобритания движението „Обучението по секс и приятелство: това е мое право” поде кампания и настоява да се въведе задължително сексуално обучение още от петгодишна възраст, от първи клас. Първолаците трябвало да са добре запознати с дебата за правата на ЛГБТ лицата и равенството между половете, а също така да знаят всички названия на гениталиите на човека и неговите репродуктивни органи. „Издадено беше учебно пособие, наречено „Растеж и живот”, което не само съдържа порнографски материали, но и методически указания, според които, например, едно петгодишно дете трябва да може да посочи гениталиите на човека“, писа д-р Валентин Кожухаров, координатор на съвместни мисионерски дейности между Православната и Англиканската църква. „Християнският институт” публикува извадка от това пособие, в която авторите карат петгодишното да посочи кое точно е клиторът на жената. За да го направят „интересно” за малките, авторите представят уроците си чрез двама куклени герои, които се гонят в спалнята, дразнят се и се „възбуждат”, като накрая извършват един доста нагледен сексуален акт. След отправените от просветното министерство критики изданието е преработено.“
Междувременно властите в Англия са решили от 2019 г. ЗСО да обхване и първолаците. С демократичната отстъпка, ако някои родители са против, децата им да бъдат освободени.
Та казвам, че е много важно преди да тръгнем към ЗСО, да си изясним какво точно ще бъде то, в кой клас ще се въвежда, какви учебни пособия ще се използват, какъв ефект се очаква от това. Идеята задължително трябва да се подложи на широко обществено обсъждане, за да се подготвят и самите родители. Да кажеш само, че искаш ЗСО, нищо не означава. Със същия успех можеш да поискаш да се организират екскурзии до Марс за учениците.