Янка Такева е родена на 30 септември 1947 г. в село Ковачевци. Завършва Педагогическия факултет на Софийския университет в Благоевград. През 2000 г. завършва магистърска степен по „Управление на човешките ресурси“ в Пловдивския университет. Работила е като учител (1974-1980), директор на дом за сираци в софийския квартал Драгалевци (1980-1987) и главен специалист на управление „Просвета“ в община Красна поляна в София (1980-1987).
От 1994 г. насам е председател на Синдиката на българските учители.
Първо, какво ви е мнението за новия закон за образованието?
- Синдикатът на българските учители одобрява 90 процента от закона, защото в действителност в него има много модерни и съвременни политики, но има и 10 процента, които силно ни притесняват. Единствено Синдикатът на българските учители обаче има доблестта и смелостта да каже това. Много сериозен проблем в закона виждаме в частта за домашното образование. Дълбоко съм убедена, че това е начин да се сложи пропаст между бедни и богати. Плюс това децата, които се обучават вкъщи, не се подготвят по родната образователна система. Те се учат по американски програми, които родители, баби и дядовци закупуват по за над 1000 лв. Никой не може да ме убеди, че домашното възпитание е качествено. Не сме съгласни и с разделението на училищата на неспециализирани и специализирани. Кой въведе отрицателната частица “не” за училището? “Неспециализираното” училище веднага провокира дискриминация на учениците и на учителите. Не разбирам защо и докато общественото образование хронично се недофинансира, да се финансира частното. Вярвам, че тези текстове до година-две ще бъдат поправени. Съжалявам, че аз бях единствената, която казваше тези негативи. Против съм и това, че не се прие мандатност на директорите и най-вече, че нямаше смелост да се промени механизмът на делегирания бюджет.
Да, кажете капан ли е наистина делегираният бюджет за качественото образование?
- Да, капан е наистина. Тези делегирани бюджети направиха зависими учителите от учениците. Факт. Горчив. Въведе се конкуренция в българското училище, един принцип, валиден само за висшето образование, а не за базисното. Сбъркаха се принципи, политики и социални понятия. Това е. Само че ето, аз казвам, битката продължава.
Защо казахте преди време, че дефицитът на учители у нас е политически проблем?
- Е, как да не е! В институтите и факултетите няма студенти, които да искат да завършват педагогически профил. Младите хора не правят компромиси с работната заплата. Те могат да направят компромис с работното място, но толкова. Трябва да се преодолее феминизацията в средното образование. Там, където има феминизация – има безсилие, нисък статус, има дискриминация. А качествено образование и баланс във възпитателните функции на училището има, когато са равностойни учителите – мъже и жени. Нужна ни е национална стратегия за образованието, защото от него зависи всичко, в това число и националната сигурност. Социалната политика на държавата ни трябва да бъде подчинена на образованието. Кой не го знае.
Възможно ли е 6 на сто от БВП да се даде на образованието, както искате вие, от Синдиката?
- Разбира се. Ние, от Синдиката, сме направили разчетите, всичко е точно и до 2020 г. това може да стане.
Как реагирате при насилието над учителите, каквото в последно време никак не е рядкост?
- Съгласно промените в Наказателния кодекс, в член 131 е криминализирано насилието над учителите. Има ред. Завежда се съдебен иск, вади се медицинско свидетелство и съдът се произнася. Благодаря на съдиите, които осъдиха побоя над учителката в Шумен. Над 45 процента от учителите у нас търпят насилие, което е предимно вербално. Нещо непоносимо. И пак ще кажа, че делегираният бюджет ни е вързал ръцете.
Много ваши колеги и тази година ще напуснат училище поради излизане в пенсия. Има ли кой да ги замести?
- Положението никак не е розово. Желаещи липсват. Няма кой да дойде на освободените или освобождаващите се места. Затова имаме в училищата над 3500 учители, които работят, макар че са пенсионери, както и 1600 нередовни учители (само със средно образование). При положение че ще получава 530 лв. месечна заплата, а чистачката в съда взема 800 лв., защо да става учител. Логиката е такава – днес се уважават професиите, при които се получават високи заплати. Нормално?! До края на годината трябва да бъдат пенсионирани 1500 учители и 900 директори. Но ако няма кандидати за техните места, пак ще ги върнат. Знаете, че много от нашите учители си обичат работата и с болка ще се разделят с нея. Така че пак ще има компромиси. Ние сме качили на нашия сайт заплатите на българските учители и тези на техните колеги в Европа. Направете сравнение. В Люксембург един редови учител взима заплата 20 пъти по-висока от тази в българското училище.
И все пак кой е най-големият проблем днес?
- Делегираният бюджет в училищата. Жалко, че никой в момента не иска да проумее това. И все пак има светъл лъч. Директорът на 60-о основно училище в София Таня Борисова за първи път беше обявена българска номинация за "Най-добър учител в света".
Номинираната българка ще се бори за наградата от 1 милион долара. Какви са й шансовете?
- Бих се радвала много, ако спечели. Всеки, който кандидатства, има шанс, макар че не знам дали тези 1 милион долара някой ще разреши да дойдат в България, тъй като и тук има политика. И все пак ние не трябва да стоим със скръстени ръце. В България има прекрасни учители и директори и имаме шанс да спечелим тази награда на световния образователен форум. През идната година Синдикатът на българските учители с подкрепата на вицепрезидента г-жа Попова ще организираме Балкански учителски конкурс в София, който е с цел да уважи учителя, да издигне неговия авторитет.
И накрая, как помагате на пенсионираните учители в нужда?
- Пенсионираните синдикални членове подпомагаме със санаториално лечение, което е по-евтино с 50 лв., осигуряваме им почивки и отдих, като поемаме 50 на сто от разходите им.
Нищо не казахте за предстоящото увеличение на работните заплати. Какво става?
- Няма блъф, някъде през ноември увеличението ще бъде факт. Допълнителните 20 млн. лева за бюджета на образованието за тази година ще бъдат дадени. С тях се обезпечава нарастването от 1 октомври на възнагражденията на всички в системата - от детските градини до 12 клас. Средното увеличение е с 9 на сто. Със 7,5 процента се вдигат заплатите на педагогическия персонал, с 4% - на непедагогическия.
Елена КОЦЕВА