Един от най-интересните артефакти, свързани с индустриалната революция през XIX век, е каретата на губернаторите на Източна Румелия Алеко Богориди и Гаврил Кръстевич.
Колата е произведена от най-известната фирма за такъв тип конски талиги – британската „Питърс и синове“. За времето си е била нещо скъпо – колкото най-луксозните сегашни коли.Същият модел карета се пази в музея „Арлингтън“ във Вашингтон. Там се съхраняват колите, с които са пътували американските президенти. Такъв модел кола се използва при някои официални случаи от английската кралица. Това е така наречената „стъклена карета“.
Луксозната карета на губернаторите на Източна Румелия е от тип „ландо“. Това е специален вид коли за кратки пътувания и разходки, разработени в Германия в началото на Наполеоновите войни.
За да не друса, немците използват специални амортисьори от листова стомана. Цялото купе лежи и се клати на здрави кожени колани. Те са измислени от унгарците 100 години преди това. През 1830 г. моделът е заимстван от производителите на тогавашните британски „ролс-ройси“ – компанията „Питърс и синове“.
Конкретният екземпляр е бил използван за сравнително кратки пътувания. Богориди и Кръстевич са се качвали на каретата, за да стигнат до гарата в Пловдив, която е била на километър от града.
Там посрещали някои от гостите си, пристигнали с влака. По пътя е можело да се водят важни разговори. Губернаторите правили и кратки разходки до близките села като Дермендере (Първенец) или Марково.
Качеството на возене в ландото е изключително. От амортисьорите от стомана и кожа купето само се поклаща като люлка. Не се е усещало друсане. Самите колела са обвити в специален бял латекс. Той не е мръднал 150 години. Само на няколко места от материала са се отчупили дребни люспи. Ландото е било тежко и за да се движи нормално, са били впрягани 4 коня.
Покривът на купето е от кожа и може да се сваля в двете посоки. Така каретата става като файтон. Четирима души могат да пътуват, разположени върху седалки от сива коприна. Това е оригиналната дамаска на каретата – сякаш тези хора не са се страхували от молци и паразити! Всички материали в тази кола са толкова качествени, че век и половина след производството ѝ нямат нужда от подмяна.
Как е възможно тогавашните возила да са толкова здрави, а сегашните коли да остаряват само за 5 години, чудят се всички, които са виждали на живо транспортното бижу.
Калниците на ландото са облепени с черна кожа. Само на няколко места тя е леко напукана – останалото е като ново. Двата фенера също са облепени с черна кожа, а стъклата им са от дебел кристал.
Всички части освен купето са от стомана и чугун. Металът е боядисан в черен цвят, а отгоре му е налепен златен варак, описва каретата изследователят ѝ Росен Саръмов.
След обявяването на Съединението „ролс-ройсът“ на Богориди и Кръстевич става собственост на Княжество България. Така на вратите и на седалката за кочияша от зелен брокат се появява гербът на Кобургите.
Фердинанд обичал каретата на „Питърс и синове“ за разходки по Витоша. С нея е ходил от София до любимото си имение във Врана. Синът му Борис Трети също харесва ландото, макар по това време в двореца вече да има модерни автомобили.
През годините на соца неостаряващата красавица е използвана в снимките на няколко филма на киностудия „Бояна“ и е сред експонатите на Музея на София. През 2015 г. той я предостави временно на Пловдив за юбилея на Съединението.
За да стигне до Града на тепетата, ландото на Кръстевич е разглобено на две части. Първо в местния музей е вкарано шасито, което е изцяло от метал. След това командоси от 68-а бригада Специални сили успяват да вкарат в залата и купето. Проблемът е бил, че то е такава конструкция, че не може да бъде носено от повече от четирима души.
Компанията за луксозни карети „Питърс и синове“ е основана в 1798 г. от майстор Томас Питърс. По това време още няма асфалтови пътища и автомобили с вътрешно горене. Фирмите, които правят конски коли за пътуване, се броят на пръсти и производството им не е масово като в сегашното автомобилостроене.
Всичко е здраво и много качествено. Каретите трябва да могат да изминават стотици километри по неравните пътища, без да чупят колела, амортисьори или оси.
„Питърс и синове“ започват да произвеждат колите тип „ландо“ и разработват свой уникален модел от типа „barouche“. Името идва от италианското „baroccio“, което пък е заимствано от латинската дума за двуколка. Някои от проектите на британците са шедьоври на дизайна.
След Гражданската война в Съединените щати американските президенти се возят в продължение на десетилетия на британските карети на „Питърс и синове“. През 1930 г. „Питърс и синове“ се слива с компанията „Офорд и синове“. Новата фирма се насочва към производството на автомобилни купета.
В началото на 30-те години на миналия век „Питърс и синове“ правят така наречената „стъклена карета“ за Бъкингамския дворец. Това е ландо, аналогично на пловдивското.
Използва се при различни официални поводи от кралицата и семейството ѝ. Стъклената карета също е със сгъваем кожен покрив, който я прави кабриолет. Прозорците може да се демонтират.
Все още няма коментари