Фалшива новина 1: Надзорният съвет в четвъртък е взел решение заводът да бъде построен в
Турция
Истина: Надзорният съвет е обсъдил двете локации България и Турция и след провалът ни в предоставянето на достатъчно държавна помощ, Турция се разглежда като приоритетна локация към този момент. Финално решение няма, а когато има то ще се обяви моментално, тъй като скриването му е сериозен репутационен и юридически риск за немския концерн.
Фалшива новина 2: Изпълнителният директор Хърбърт Дийс е обиколил България и Турция
Истина: Изпълнителният директор на Фолксваген не е провеждал срещи в България. Това се отчита и като слабост от страна на нашите преговарящи, които след официалното преминаване на преговорите от Шкода към Фолксваген така и не са провели среща на високо ниво.
Фалшива новина 3: Вътрешният пазар на Турция е сериозен аргумент за избора
Истина: Произвежданите автомобили не са предназначени за регионалния пазар и вероятно няма да бъдат доставяни в никакви бройки до местни дилърства. Размерът на вътрешния пазар на Турция като аргумент в полза на нашата съседка е 100% фейк нюз.
Фалшива новина 4: Фолксваген се води предимно от ниската цена на труда и това е решаващо
в полза на Турция
Истина: Макар през първите около 5 години новият завод да произвежда бюджетни автомобили за Шкода, при разгръщане на пълния потенциал това може да се превърне във втория или третия най-голям завод на немската група в света. До 10 години в България или Турция вероятно ще се пренесе производството на луксозен джип от групата, където уменията на работниците ще са много по-важни от цената. След пресконференцията на Форд и Фолксваген става ясно и акцентът върху изкуствен интелект и софтуерни разработки, така че в недалечно бъдеще заводът със сигурност ще комбинира и IT услуги.
Фалшива новина 5: Заводът ще произвежда 350 000 автомобила годишно
Истина: Със сигурност пълният капацитет се очаква да достигне близо 700 000 автомобила
годишно и информациите за 350 000 са много стари и от първоначалните етапи на преговорите.
Фалшива новина 6: Катар е имал решаваща тежест
Истина: Катар притежава 14.6% от акциите във Фолксваген, редом с 11.8% на Долна Саксония и
30.8% на фамилния холдинг Порше. От обикновените акции с право на глас, Порше притежават
контролния пакет от 53.8%.
Историята на групата Фолксваген показва, че тя се управлява основно именно от Порше (факт, който по информация на ПИК все още не е добре анализиран и от българската страна). Решаващият глас е концентриран именно там и всякакви други слухове за решаващ натиск от акционери са чисто и просто фалшиви новини.