Законът за ВиК предвижда възможност хората да получават водни помощи тогава, когато не могат да си платят водата. Това е възможност, при която те получават помощ в размер, съответстващ на месечния минимум на месец, което е близо 3 кубика. Макар че има такъв текст в закона, институциите отказват да го прилагат. Това заяви в тв ефира националният омбудсман Диана Ковачева.
„Съвсем скоро изпратих едно запитване до МТСП, в което попитах през миналата година колко души са получили водни помощи. Отговорът, който получих, много ме озадачи, защото от него излиза, че министерството смята, че не е целесъобразно да се прилага текстът на закона. Не разбирам като юрист как така при действащ закон една институция, пък била тя и МТСП, отказва да приложи текста на закона. Интересното е, че не всички институции отказват да признаят, че има водни помощи. От КЕВР казват, че няма нужда да се безпокоят хората от цените на водата, защото има водни помощи, а от МТСП казват, че не е целесъобразно да се прилага този текст“, поясни Диана Ковачева.
По думите ѝ тревожната тенденция е, че жалбите на гражданите нарастват. За 2022 г. писмените жалби, които са подадени до нея, са над 15 000. Над 73 000 души са се обърнали към омбудсмана по телефона или са дошли лично в приемната. Оттам с близо 30% нарастват и препоръките, които е изпратила.
„На първо място са потребителските жалби. Те са над 30% от всички жалби. Сред тях най-честите са оплакванията за лошото качество на водата и високата цена. Следват проблеми с електроснабдяването, топлоснабдяването, със социално-икономическите права на хората – пенсии, социални плащания, здравеопазване, ТЕЛК решения, образование и т. н.“, уточни омбудсманът.
Все още няма коментари