В Европейската комисия се обсъжда проект за промяна в пътните такси. Според него стикерите ще бъдат премахнати, а собствениците ще плащат според нивата на вредни емисии, които изпускат автомобилите им. Ако предложението мине, това ще означава край за системата с винетките, която действа в България.
От Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) обявиха, че подкрепят плановете за диференцирани ставки според нивото на емисии, ако те са на база реален разход. Идеята е събираните от пътни такси и винетки средства да се запазят в приблизително същите размери като досега, но да се разпределят така, че автомобилите с малки и икономични двигатели да плащат по-малко, а тези с големи и мощни - повече.
Ако новата директива влезе в сила, това ще доведе и до промяна на наредбата на финансовото министерство у нас, която определя методиката за местните данъци по отношение на автомобилите. Сега таксите за автомобили се изчисляват според мощността на двигателите и кубатурата и така местните администрации нямат възможност да стимулират с облекчения притежателите на екологични и икономични автомобили.
Промяната ще засегне най-много тежкотоварните автомобили, които са съвсем малка част от превозните средства по пътищата, но изпускат приблизително една трета от парниковите емисии. Повишаването на таксите вероятно ще принуди превозвачите да обновят изцяло парка си.
Противниците на промяната твърдят, че винетките са по-евтин начин да се събират пътните такси, докато изграждането на тол системи изисква големи начални инвестиции и разходи за поддръжка.
Текстът на подготвяните промени ще бъде публикуван на 31 май, след което те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от страните членки.