Големите магазини, известни като супермаркети от години са неразделна част от битието ни на купувачи. А конкуренцията за клиенти ги кара да прилагат различни хитринки, за да си осигурят нашето присъствие и съответно-нашите пари.
В своята дълга история супермаркетите са постигнали много, научили са се да контролират разума на купувачите и го правят всеки ден. Ако искате да знаете как го правят, прочетете това:
1. Асоциират червения цвят с отстъпка от цената. Често на супермаркетите още отвън висят реклами, където можете да видите в избран цвят отстъпките. В съзнанието ни червеният ценник отдавна се асоциира с намалени цени. Въпреки това струва си да бъдем внимателни - не винаги такива цветни ценници означават изгодни покупки: цената може да е намалена незначително или понякога дори да е останала непроменена. Но потребителят е предразположен да купува стоки с такива етикети, поради вече съществуващите асоциации.
2.Количките за пазаруване нарочно са много големи. Търговските колички са били изобретени през 1938 г. през последните 40 години площта на обикновената количка се е удвоила. И почти винаги те са много по-големи, от "потребителската кошница" на средно-статистическо семейство. Ако ние бутаме полупразна количка, то чисто на подсъзнателно ниво у нас възниква желанието да я напълним. В резултат купувате повече храна, отколкото ви е необходима. Ето защо, ако вие не искате дълго време да тичате из магазина, то по-добре вземете кошница. Така ще убиете два заека: ще спестите пари, а пазарската ви чанти ще бъде по-лека.
3.Плодовете и зеленчуците са обикновено на входа на магазина. Учените са изследвали силата на волята на купувача. Оказало се, че е достатъчно да дадеш на човека възможност първо да направи това, което, според него, "е добро", след което той започва активно да излиза извън рамките на собствените си граници. Ето защо собствениците на супермаркети, подреждат полезните плодове и зеленчуци точно на входа: колкото повече пари купувачът изхарчи за полезни продукти, толкова повече нездравословни храни като бира и чипс ще закупи
4.Създават илюзията, че плодовете и зеленчуците са свежи. В повечето супермаркети зеленчуците и плодовете в отдела за плодове са почистени и полирани до блясък. Освен това, те често се поръсват с вода, въпреки факта, че така ще изгниват по-бързо. Защо? Да, защото хората обичат всичко да е прясно, а в мозъка това се свързва с лъскава, влажна повърхност. Освен това в супермаркетите се използват някои вещества, за поддържане на апетитен външен вид и цвят на пресните плодове и зеленчуци. В действителност, "Фреш" плодовете и зеленчуците, които купувате в супермаркета, биха могли месец преди това да се са намирали на склад, след което ще престоят поне да дни в твоя хладилник, преди да бъдат изядени.
5.Карат ни да се чувстваме гладни. В много супермаркети сладкишите са на входа. Миризмата на прясно изпечени сладкиши активира слюнчените жлези, и искате незабавно да купите тази вкусотия. В допълнение, някои супермаркети инсталират малки рафтове, където предлагат на потребителите да опитат този или онзи продукт. Винаги учудващ е броят на хората, които купуват стоки само защото се чувстват задължени или гладни. Не забравяйте, че не дължите нищо на никого, и за да избегнете "гладното" купуване по-добре закусете, преди да отиде до магазина.
6.Карат ни да обикаляме навсякъде. Такива основни продукти, като хляб, мляко и яйца са разпръснати из целия магазин, така че да ходи по-дълго из него, извършвайки спонтанно необходимите покупки. Вие сте уверени, че сами избирате маршрута из супермаркета. В действителност, експертите в своята област са помислили за всичко , по пътя към заветната цел да срещнете много изкушения. Ето защо, рафта с млечни продукти, никога не е разположен на входа, в противен случай може да се справите много бързо и да излезете без две дузини дреболии.
7.Използват формулата „ляво-дясно”. Тъй като в повечето супермаркети работи така нареченият закон на дясната ръка, движението на посетителите се организира обратно на часовниковата стрелка. В този случай, купувачът, движейки се из магазина през цялото време завива в ляво, и очите му често попадат в средата на дясната от него стена. Това е мястото, където се намират така наречените златни рафтове, а върху тях - или най-скъпите продукти или продуктите с изтекъл срок на годност.
8.Залагат на нашата алчност. Изглежда, че потокът на промоция е просто неизчерпаем. Купете един шампоан и втори ще получиш подарък. Голяма сделка! Но преди да купите шампоана, помислете за това дали имате нужда от него, или ще събира праха в течение на 3 месеца? Купуването на два продукта на по-ниска цена, вие печелите малко, но увеличавате оборота на продажбите в супермаркетите. Също така при намалени цени обикновено продават застояли стоки.