Нов беше пейзажът за всеки, който не е минавал в последните пет години през Витиня. Отдолу, по стария път, виадуктът се виждаше много висок, а от виадукта напуканото платно на шосето приличаше на дъно, по което лазят буболечки. Шофьорът, който караше талпи, дъски и клинци за кофражистите на големия мост, спря колата си до шестата колона, взе един винкел за равновесие и тръгна по шестнадесетметровото трасе като по въже. Строителите се засмяха на шегата му, но когато го помолиха да докара материалите по-близо и той отказа, разбраха, че шегата му е истинска. За несвикнал човек всяко поглеждане надолу бе подвиг, ако не - болничен лист... Оттук се виждаха и двата тунела, промушили Витиня. Приличаха на гърла, през които планината диша. И от двата излизаше пара - полагаха асфалтовите платна. Търсихме там духа на два пъти героя на социалистическия труд Минчо Папазчиков - в очите на хората от бригадата му. Дясната ос (десният тунел) бе тяхно дело. Всеки миньор върви след ръцете си и когато ги настигне, търси ръцете на другите, за да се сбогува. Папазчиков не настигна своите и остана завинаги тук. Сега бригадата носи неговото име.
Спомнят си, че са започнали да дълбаят планината в един много студен зимен ден. Цигарите им сладнели и гаснели от вятъра. Имали са участък, от 250 метра, на който условията за работа са надминали всичките им очаквания („Адът би им се сторил шоколадово руло с много масло!"). Тук са поставили национален рекорд за скоростна проходка - 96 метра за един месец. Началникът на обекта Георги Попов порови-порови из едно тесте снимки, за да ни покаже как е изглеждал „страшният участък", но не намери снимката. Документираният подвиг бе изчезнал. Истинският е застрахован от бъдещето.
„Пълзят" последните две колони от виадукта. Инж. Тихомир Партениев от строително-монтажното управление „Мостстрой" е оставил настрани дипломата си и е станал бригадир на дванадесет кофражисти и бетонджии. Най-много се страхувал за бетона - когато падне температурата, хората ще издържат.
Колоните „пълзят" в денонощието с по пет-шест метра и когато списанието излезе от печат, кой знае къде ще бъдат. Важното е да стане магистралата. Важното е, когато седнат да обядват строителите, зад всяко парче хляб да има човек.
Мостостроителите преминават всеки метър от своя обект на колене.
Инж. Тихомир Партениев
Всеки ден се изменя пейзажът.
Свързващите елементи на мостовете преди да бъдат монтирани
Автомагистрала "Хемус" - етап от мостовото строителство
Монтаж
Източник: Отечество, IX, №213, 28 авг. 1984, с. 24-25
Забравена гордост
Фотоспомени от НРБ: За магистрала "Хемус" те умряха...
Тогава не крадяха
0 коментара
Свързващите елементи на мостовете преди да бъдат монтирани
Автомагистрала "Хемус" - етап от мостовото строителство
Инж. Тихомир Партениев
Монтаж
Все още няма коментари