Надписът на вратата е махнат, за да могат за влизат големите машини на строителите. Прави се разширение - сега пред пускане е петият енергиен блок с нови 210 мегавата. Когато той заработи без смущения, ще може да се направи ремонт на старите мощности.
Някъде отгоре кръжи вертолет. За първи път у нас с такава техника се прави демонтаж на около 325-метровия комин (Айфеловата кула е с височина 300 метра). Свалят се ненужните вече съоръжения, работата е с обяснимото при такива случаи напрежение и бързина - бързат и строителите, и стопаните на новото разширение. Без да спират нито за ден производството на електроенергия. А зад гърба им вече напира и завършването на поредния - шести - енергиен блок.
Началникът на цех Любен Сеферински ни води и съвсем делово обяснява разширението в една нова централа, залепена до старата. Ново ръководство няма да има, но ако досега един началник на смяна е работил с двадесетина човека, сега ще ръководи близо 35. Новото е в по-съвременните котли, съветско производство, които са по-надежни, по-производителни и повече "пасват" на технологията за изгаряне на неподсушени предварително въглища. Това е.
На километри далеч багерът загребва въглищата. Десетки влакове всеки ден. За един киловат електроенергия изгарят два тона въглища. "Киловатите" се трупат във вагона, вятърът отнася праха настрани, а старият машинист казва: "Прахът е нашият хляб". Машините работят денонощно, когато студът през февруари е заледил дори проводниците за електровозите, когато лентите са се късали...
"Тези дни отново стъпихме на плана" - казва поуспокоен заместник-директорът на рудник "Трояново - север" инж. Ганчо Марков. - Не сме направи обаче все още всичко, та въглищата да излизат с по-малко труд. Какво е световно равнище в нашата работа ли? Колко ще ти струва тон въглища - това е! Дойдохме с директора тук заради това равнище. Ако ние не го стигнем - ще ни заместят други. Въглищата ги дълбаят машини, но те се управляват от човека..."
На автобусната спирка край рудника, преди да си тръгнат работниците, се срещат с надписи като тези: "Една минута престой на "RS" е равна на 25,20 лева", "Един метър ГТЛ струва 251 лева", "Дървен траверс струва 36 лева. Железен - 103 лева". И т.н.
Ако тръгнем обратно - от въглищата към централата, ще разберем цената на един работен ден на "Марица-изток".
Снимки: Иван ГРИГОРОВ
Гвардията на Георги Иванов - хората, които ни топлят. Снимки: Иван ГРИГОРОВ
Жътварка за "киловати" (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Леонид Верхотуров и Марк Ефимович - двама от съветските съветници и приятели на централата (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Новата командна зала (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Етюд за вертолет и комин (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Новата командна зала (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Жътварка за "киловати" (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Забравена гордост
Фотоспомени от НРБ: Прахът е нашият хляб
Вижте каква беше "Марица-изток 2" на 26 февруари 1985 г.
2 коментара
Гвардията на Георги Иванов - хората, които ни топлят. Снимки: Иван ГРИГОРОВ
Жътварка за "киловати" (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Новата командна зала (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Новата командна зала (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Етюд за вертолет и комин (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)
Снимки: Иван ГРИГОРОВ
Снимки: Иван ГРИГОРОВ
Леонид Верхотуров и Марк Ефимович - двама от съветските съветници и приятели на централата (Снимки: Иван ГРИГОРОВ)