Помните, че за нова кола на цена дотирана от държавата, т.е. по-ниска от пазарната цена, при комунизма се чакаше с години.
Помните също, че леките соц возила бяха значително по-евтини от западните такива. „Москвич-2140″ струваше 6400 лева, „Трабант“ – 5660 лева, „Волга“ – 11860 лева. Бленуваната от всички “Лада” между 1983-1986-а струваше 5-6000 лв, а по същото време в Европа се харчеше за 10 000 западно-германски марки.
Вносът на западни марки автомобили беше ограничен заради високо мито. Това много възмущаваше Запада, защото му пречеше да си изхвърля боклука в Източна Европа, както днес.
Спомени, спомени... А какви автосервизи имаше едно време!
1978 г. Купувате лек автомобил. Изминавате с него 500 километра и се явявате на първия задължителен контролен преглед, предвиден в гаранционното обслужване. Спирате пред автосервиза. Появява се един от приемниците на смяната. Поздравява любезно. Пита за някакви оплаквания. Нямате!? ... Много добре... Въпреки това всичко, предвидено в гаранционната книжка за първи преглед трябва да се провери. Приемникът моли за ключовете. Автомобилът е вдигнат на четириколонния крик. Внимателно са прегледани шасито и ходовата част.
Написана е поръчката и вие се отправяте в приемната.
А после?
После следват стенд за изпитване на предния мост, автомивка, площадки за шлосерски и електротехнически операции. Поглеждате от чакалнята през остъклената врата към халето: автомобилът продължава своя път по поточната линия – стенд за регулиране на предния мост, регулиране на клапаните, проверка на спирачната система, диагностика на амортисьорите, смяна на маслата, диагностика на двигателя на стенд „Елкон", баланс на гумите и... колата напуска халето. Приемчикът идва в чакалнята и ви предава ключовете обратно. Пожелава ви приятен път...
Ще кажете: „Това е автосервиз мечта за всеки притежател на автомобил!" Не е мечта. Има такъв автосервиз.
Междуправителственият договор за изграждане на центрове за поддържане на внасяната от СССР у нас и за изнасяната от НРБ в Съветския съюз техника е подписан преди няколко години само, а вече срещу записаните точки „да се построи" е отбелязано „построено".
При отреждане на терен за строителство на автотехнически център на В/О „Автоэкспорт" при търговското представителство на СССР в София се ражда идеята и ДСО „Мототехника и автосервизи" да участвува в изграждане на автосервиз за гаранционно поддържане на автомобилите „Лада" и „Москвич" от всички модификации (за София-град и София-окръг). Целта е да се освободят другите сервизи в столицата от текущи прегледи, т. е. да им се даде възможност по-пълноценно да се занимават с основното си предназначение – поддържане и ремонт на автомобилите в извънгаранционния срок.
Така в квартал „Дружба", малко след разклона за аерогарата, от лявата страна на съветския автотехнически център за съдействие на обслужването на съветската автомобилна техника бе построено но-ото, внушително по своите размери хале на автосервиз „Дружба". Изграден и съоръжен с непосредственото участие на съветски специалисти, сервизът е истинско дело на българското и съветското техническо сътрудничество, символ на българо-съветската дружба.
Автосервизът е изграден на принципа на поточната линия за гаранционни прегледи – новост у нас. Модерна, съвременна апаратура, прекрасни условия както за работниците, така и за клиентите. И зиме, и лете температурата, влажността на въздуха и притокът на чист въздух се регулират автоматично. Специална подземна инсталация отвежда отработваните газове навън. Монтират се и кабелите на промишлена телевизионна система. Десет камери в халето ше следят работата на всяка една работна плошадка. Картината ще се предава в кабинета на началника на автосервиза, в кабината на диспечера и в приемната. Ако автомобилът на някой клиент е на една от работните площадки, той ще може да го види и посредством мониторна връзка би могъл да помоли диспечера да задържи камерата по-дълго време на тази площадка.
Квалификацията на работниците в този сервиз съответствува на високото качество на неговите съоръжения и апаратура. И още нещо: когато човек посети автосервиз „Дружба", не е възможно да не му направи впечатление вежливостта между автосервизните работници и клиентите.
Думите „моля", „заповядайте", „ако обичате", „извинете", които са изчезнали от речника на много хора, работещи в сферата на обслужването, тук са „на мода". За тези отношения с клиентите вероятно дават тон ръководителите на сервиза – все млади хора. Началникът на автосервиза инж. Димитър Бъчваров и началниците на смени Георги Зарев и Янко Петров не се застояват в кабинетите си. Те са или сред своите хора – дават съвети, контролират, – или сред клиентите. А те, клиентите, винаги имат куп въпроси – било за гаранционните прегледи, било за техническото поддържане на автомобила. В чакалнята цари атмосфера на доверие. Да, да, това е най-точната дума. Доверие на клиентите в работниците, в ръководителите на автосервиза.
А това не е малко – сервизът функционира едва от няколко месеца, но много от собствениците на автомобили „Лада" и „Москвич", посетили сервиза, са се убедили в прецизната работа на неговите работници. Освен операциите, задължителни за трите безплатни прегледа, тук в гаранционния срок се отстраняват и всички констатирани дефекти – подменят се незабавно части по възлите и агрегатите с оригинални (забележете: без да са открити и заявени от клиента!).
На клиентите пък в просторната приемна са предоставени удобни маси и фотьойли, цветен телевизор и бюфет, където могат да поръчват сандвичи, кафе или разхладителни напитки.
Към съветския автотехнически център е създаден и учебен – за повишаване квалификацията на работниците и специалистите по техническото обслужване на автомобилите, съветско производство.
Центърът разполага с учебен салон за теоретична подготовка и специално хале, оборудвано с най-съвременна техника – за показни занятия. В сервиз „Дружба" пък се провеждат практически занятия за детайлно запознаване с новостите в различните модификации на автомобилите „Лада" и „Москвич".
Дълготрайното споразумение, подписано през 1972 година между ДСО „Мототехника и автосервизи", ВТО „Балканкаримпекс" и В/О „Автоэкспорт" за развитие на материално- техническата база, за оборудването й със съветска техника, за подготовка на кадри, е в действие. В резултат на това споразумение се появиха и специализираните автосервизи за поддържане на автомобилите, съветско производство, в София, Варна, Пловдив, Бургас, Русе, Благоевград, Кюстендил.
... Разделяме се с колектива на автосервиз „Дружба". Отиваме си твърдо убедени, че от организацията на работата, от качеството на извършваните прегледи и ремонти и от културата на обслужването в него биха могли и следва да се поучат всички колективи на автосервизите в София и цялата страна.
Отечество, III, №7, 12 апр. 1978, с. 38-39
Клаксон от миналото
Фотоспомени от соца: Едно време какви автосервизи имаше...
1 коментара