Данни на Евростат показват, че цените на основните хранителни продукти продължават да нарастват до седем пъти по-бързо от заплатите, алармираха от Европейската конфедерация на профсъюзите.
Цената на зехтина е със 75% по-висока, отколкото през януари 2021 г., а освен това са се увеличили цените на картофите (с 53%), яйцата (с 37%) и маслото (с 27%). За разлика от тях номиналните заплати са се увеличили с 11% в ЕС и с 10% в еврозоната през последните три години.
По данни на Европейската централна банка повишаването на цените на хранителните продукти се случва едновременно с огромно увеличение на печалбите в селскостопанския сектор, напомнят от ЕКП. Естер Линч – генерален секретар на Европейската конфедерация на профсъюзите, коментира: „Милиони хора се борят да осигурят прехрана за себе си или за семействата си, въпреки че работят дълги часове на трудни работни места. Данните показват, че големите корпорации печелят от повишаването на цените, като увеличението на печалбите в агроиндустрията отстъпва само на това в енергийния сектор. В същото време заплатите все още не успяват да се изравнят с цената на най-основните хранителни продукти, включително за работниците в самия селскостопански сектор. Лидерите трябва да се заемат с истинската причина за инфлацията, като наложат извънреден данък върху свръхпечалбите и гарантират, че правото на работниците на колективно договаряне се спазва. Европа се нуждае от повишаване на заплатите, а не от ограничаване на заплащането и високи лихвени проценти“.
Какво е положението у нас след старта на инициативата „Достъпно за вас“ в хранителни вериги в столицата? Още в първите дни се извиха опашки за евтин хляб и олио. Хората се трупаха за олио по 1,99 лв. литърът и бял нарязан хляб по 1,19 лв. в една от търговските вериги. В друга пък борбата беше за типов самун с жива закваска на промоция за 1,05 лв.
Магазините трябва да продават с отстъпка поне 16 продукта от няколко хранителни категории. Кампанията е под шапката на икономическото министерство. Всеки търговски обект решава кои стоки да намали, а на фокус са общо 50 различни от малката потребителска кошница. Сред най-купуваните продукти освен олиото и хляба са още пилешки бутчета и свинска плешка, които на хладилната витрина в една от веригите вървяха с отстъпка на съответно 5,39 от 5,99 лв. за кг и 11,19 от 12,49 лв. за кг.
В Пловдив и не само се наблюдаваха куриози. Кофичката кисело мляко падна до левче. Продуктът с масленост 3,6% струваше 0,99 лева в една от веригите, в друга млякото с масленост 2% бе 1,03 лева. И двете вериги се включиха в инициативата „Достъпно за вас“. Любопитното в случая е, че в друга хранителна верига киселото мляко от 2% струваше 0,87 лева, защото имаше акция, а старата му цена е 1,07 лева. Това с масленост 3,6% пък се купуваше срещу 0,92 лева. А въпросната верига не се е включила в кампанията за евтини храни.
Интерес към намаленията проявяват най-вече купувачи над 40 години.
Цените на храните растат 7 пъти по-бързо от заплатите. Има ли опашки за евтини стоки в магазините след иницативата „Достъпно за вас“
0 коментара
Все още няма коментари