Сметките за ток за декември вече пристигат и социалните мрежи завряха от недоволство. Много хора се оплакват, че сумите, които виждат във фактурите, надминават и най-лошите им очаквания. „За април – 55 лв. за ток, до октомври – по 90-100 лв., за ноември – 157 лв., а за декември – 420 лв.!“, възмущава се абонат на ЕВН от Стара Загора.
„Живея сам в двустайно жилище, сметките ми за ток миналата зима бяха 110-120 лв. на месец максимум. Сега сметката е 170 лв., и то при положение, че цял ден няма никой вкъщи, чак вечерта пускам уредите. Това е безобразие. Обадих се в енергото, поисках проверка и естествено, ми казаха, че нямало никаква нередност“, жалва се софиянец.
В тв репортажи граждани от различни градове се гневят, че сметките им за електроенергия за последния месец на миналата година са увеличени двойно и дори тройно.
Енергийните предприятия твърдят, че сметките може да са по-високи, но с проценти, не в пъти. Те припомнят, че по традиция през декември има рекордно потребление – и заради по-ниските температури, и заради многото празнични дни, когато хората прекарват повече време вкъщи. Най-голямата топлофикация в България – столичната, публикува графики с месечни данни за произведената топлоенергия и за средната температура. Декември е бил с 3,3 градуса по-мразовит в сравнение с ноември, а спрямо декември 2022 г. – с 0,4 градуса по-студен, показват данните. Съответно и произведената топлинна енергия е била повече.
Експертите на ЕВН пък обясняват, че понижението на външната температура с 1°C увеличава потреблението на енергия за отопление с около 10%.
По данни на „Енерго-про“ през зимните месеци потреблението на електроенергия нараства с 30-40% спрямо септември и със 70% в сравнение с лятото.
От 1 юли цените на тока за бита бяха увеличени и това трябва да се има предвид, когато се сравняват сметките за декември 2022 и за декември 2023 г., посочват от ЕРП-тата.
Някои абонати смятат, че високите сметки не са реални, а са надписани. „С високите сметки сигурно покриваме 13-ата заплата на служителите на енергото“, коментират потребители в социалните мрежи. От ЕРП-тата обаче са категорични – високите сметки се дължат на по-голямо потребление. Или на дефект в електромера. В такъв случай уредът трябва да се смени.
Ако се съмнявате, че сметките ви са надписани, подайте оплакване до съответния доставчик и поискайте проверка, съветват експертите. Дружеството трябва да отговори в 30-дневен срок. Ако отговорът не е удовлетворяващ или не е получен в указания срок, клиентът има право да подаде жалба до КЕВР или Министерството на енергетиката.
Ако се съмнявате в показанията на уредите, които отчитат потреблението ви, дайте ги за експертиза в специализирана лаборатория. Ако уредът е неизправен, дружеството ще покрие разходите по проверката.
Все още няма коментари