Знамение се случило неотдавна в старинната столична черква „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“, популярна с легендите, че там са костите на Левски. Вратата хлопнала и жената, продаваща свещите, останала навън заедно с няколко богомолци. Опитала се да отвори с ключ, но безуспешно. Дошли на помощ мъже, пробвали да извадят вратата от пантите, но отново без резултат. Сякаш Мирликийският чудотворец бил решил да не пуска никого в този ден. Църквата на столичната улица „Цар Калоян“ е известна с преданията, че под стълбището ѝ се намира гробът на Апостола на свободата Васил Левски.
Този февруари се навършват 151 години от обесването на националния герой, но мястото на гроба му все още остава неизвестно. Предполага се, че след като Левски е свален от бесилото, е погребан в някой от християнските храмове в близост.
„Някаква ясновидка била казала, че костите на Левски са тук, в „Св. Николай“. Лежал под стълбището със сключени ръце и кръст в ръцете“, разказват софиянки. По думите им тази легенда тръгнала сред хората преди около 10-ина години и оттогава малката черква се радва на голяма популярност. Самият храм се намира под козирката на хотел „Рила“.
При строителството на хотела бил направен голям изкоп, почти до стълбището на храма. Тогава обаче кости не е известно да са откривани. Друг вариант реди те да са потулени набързо, за да не засенчи нищо застрояването на центъра на столицата.
Именно това се оказва голям проблем и при друг храм – „Света Петка Самарджийска“ в подлеза на ЦУМ. Там също се дирят мощите на революционера, считан от народа за светец. През 50-те години на миналия век църквата се оказва трън в очите на комунистическия режим. При масираното строителство храмът попада точно в Бермудския триъгълник, който трябвало да описват монолитните сгради на Партийния дом, Министерския съвет и президентството, тогава в процес на строеж. Т. нар. ларго на властта било доста по-важно от някакъв християнски храм, който така или иначе влизал в разрез с идеологическата доктрина за живот без Бог. Така съгласно разпореждане на Министерския съвет от 7 май 1956 г. църквата „Света Петка Самарджийска“ е трябвало да се събори. Археолозите успяват набързо да я датират от XI век. Скоро обаче се оказва, че под нея лежи много стара римска гробница, която е от IV столетие след Христа.
При последните проучвателни работи на обекта в близост до олтара излиза гроб, записан в документите под инвентарен номер 95. Според разказите на очевидци в него е имало череп, който лежал в близост и на едно ниво с основата на олтарния камък. Подколенните кости пък са се намирали в ниша в една от стените. Находката е фотографирана чинно, а после костите събрани в кашон и пренесени в Националния археологически музей.
Междувременно плъзнала мълвата, че е открит гробът на Васил Левски и костите му, но по нареждане на върхушката от БКП тялото било скрито, за да не засенчи култа към партията майка. Дни по рано вече е минал Априлският пленум, на който Тодор Живков опитва да вземе цялата власт – Вълко Червенков е критикуван за създаване на култ към личността, в съзвучие с решенията на ХХ конгрес на КПСС и политиката на Никита Хрушчов.
В започналата ожесточена дискусия учени и интелектуалци се разделят на два лагера – единият, защитаващ позицията, че това са костите на Дякон Левски, а другият – яростно оборващ я.
Професорът от Духовната академия Христо Гяуров е сред първите изказали предположение, че тъкмо това е гробът на Левски. Шефовете на самите разкопки проф. Михайлов и арх. Бобчев също са на различни мнения. Проф. Стамен Михайлов е убеден, че скелетът не може да е на Левски, защото е от по-стара епоха.
Междувременно едно интересно сведение се открива в публикация в списание „Мир“. В броя му от 6 март 1937 г. баба Мария поп Павлова, която е жена на Ботевия четник Илия Джагаров, разказва следното:
„Тялото на Апостола е било погребано от поп Тодор много близо до бесилката. През нощта по-рано гробът е бил откопан от тогавашния клисар при днешната църква „Света Парашкева“ („Света Петка Самарджийска“) на улица „Мария Луиза“ и погребано в олтара на същата църква. Този подвиг е бил извършен от Христо Хамбаров-Гъската, който е бил във връзка с членовете на Софийския революционен комитет“.
Приживе писателят Николай Хайтов също е убеден, че Васил Левски е погребан именно в църквата „Света Петка Самарджийска“. През 2012 г. там бе поставена мемориална плоча, указваща гроба на Левски, зад стената на храмовия олтар. Според автора на „Диви разкази“ Васил Левски е бил погребан първо в гробището за престъпници, но е изровен оттам тайно и после е повторно погребан и опят по християнските канони в черквата „Св. Петка“ в днешното ларго на властта.
Апостола на свободата Васил Левски е обесен, както е известно, на 18 февруари 1873 г. (нов стил) в София, на мястото, където се въздига сега неговият паметник. Обесването е станало публично, погребването му – също, и въпреки това нито гробът, нито костите му са могли да бъдат открити, когато е било решено да бъдат положени в основите на строящия се паметник. Оттогава възникват и споровете за неговия гроб.
1 коментара
Iskren Azmanov Имам и снимки
2024-03-28 19:15:01
Отговори
Искрен Азманов
Николай Хайтов и Локорският Комитет, заклет от Левски
Това е Хайтов под стенната икона на Светите братя Кирил и Методий във църквата в Локорско. Тук Левски е заклел Локорският Комитет . Председател на Комитета е поп Стоил, дядо на Академик Дончо Костов. Синът на Поп Стоил е Петко поп Стоилов е вуйчо на Академик Дончо Костов. Майката на Академик Дончо Костов е дъщеря на Поп Стоил и сестра на Петко. Петко поп Стоилов е помощник, преводач във Турският съд, който съди Димитър Общи и Левски.
Имаме в две издания Съдебното дело на Левски, а къде е делото на Димитър Общи?
Моите множество публикации за научната програма на генетикът Академик Дончо Костов актуализираха и на него посмъртно през 1988 г. се присъди последната „Димитровска награда“. Изработих дисертационен труд за крупността на този учен. Но до защита не бях допуснат. Имах писмена забрана в Дисертацията ми да не го има името на Левски.
Тази забрана дойде от Ст.н.с. Владимир Мигев, след като имах подробен разговор със Академик Христо Христов, директор на Института по История. Завел съм Съдебно дело против Владимир Мигев по тази причина и Съдът позорно бави процес. Снимката на която е Левски е заедно със своят Щаб от дясната му страна е Петко Христов - рибаря от Локорско и на вторият ред отзад е неговият брат Михаил Христов и аз не мога да фалшифицирам тази заснета истина.
В две свои книги /Непубликуван дневник/ и /Кой и защо унищожи гроба на Васил Левски/ Хайтов описва ходенето му в Локорско по моя инициатива, за да се запознае със Локорският комитет и всичко свързано със Локорско и Левски. Локорският комитет осъществява мавзолейната почит към Апостолите, Македонецът Димитър Общи и Васил Левски.
Левски е знаел, че след смъртта си ще получи религиозно положение на Светец, като апостол-борец-Християнин и жертва за национална свобода. На обесването си Левски е загинал със усмивка и това го е видяло детето Дончо и погледите на двамата са се срещнали при смъртната бесилка. А това му е обещано от Петко поп Стоилов от името на Локорският Комитет, който най неприятно е, че е съставен член на Турският съд, който съди двамата Апостоли и той е член на Комитета, който е заклет от Левски. Това остава в тайна.
Около краят на декември, след ареста на Македонецът Димитър Общи, Левски пристига във Локорско, надявал се е да се види със Петко поп Стоилов, съдебният преводач. Левски се е нуждаел да знае, какви спомени и данни представя във съдът и Левски е следвало да знае чрез Димитър Обши в каква степен се проваля революционното дело на неговите комитети.
Но Петко поп Стоилов не е бил във Локорско, а в София и посещението на Левски е било без резултат. Преспивайки една нощ в Локорско и през тази нощ е завалял сняг и при снежното пространство Левски не е могъл да се ориентира и е потърсил водач от Локорско до София. Водач е било детето Дончо на около 10 години, което съпровожда Левски до София. На мястото на обесването двамата се познават. Детето Дончо много мило е споделяло усмивката на Левски сред Локорчани от детството си, цял живот.
Във едната си книга Хайтов греши, че специализирам в Щатите. Моята визита в Америка беше със задачата да се срещна със Професор Джеймс Кендал да имам неговите спомени, със Академик Дончо Костов, архив от публикации, снимки и писма и да зная неговото развитие в науката.
От БАН се оказа, че тази задача не ще се подктрепи по никакъв начин и аз следваше на моя финансова и всякаква отговорност и рискове да предприема Американската ми визита. Посещението ми във Сан Антонио в Тексас можах да осъществя едва през 1994 г. Финансовата подготовка в САЩ е труден процес. Взех огромен архив от писма, снимки и публикации. Този архив беше унищожен при модел на Американски цинизъм. Остана малка част и спомени от разговорите ми със Проф. Джеймс Кендал.
Снимката на Николай Хайтов под иконата на светите братя Кирил и Методий, заедно със самата азбука, силно почетена със святата дума Амин. Жалко, че снимката съм го заснел със черно-бял филм, а самата икона е със цветна снимка.
Но това се оказва велика снимка и още цялата визита във Локорско се свързва със мавзолейна почит отдадена на двамата Апостоли във Софийският Храм. А самата снимка на Щабът на Левски е друго доказателство на Локорският Комитет издигнал Левски до Християнска Святост.
Без успех регистрирах Политическо Движение на името на Академик Николай Хайтов на Съзидателите. В Парламента следва да стават членове само хора нещо значимо направили. Досега не видях такива депутати и затова Парламента не работи.