„За българския мъж може да се говори в минало време. Като не можем с друго да се похвалим, все повтаряме, че сме страхотни в леглото, ама и това май не е вярно. Всъщност още в митологията мъжът е ощетен. Жените му бягат, изневеряват му, налага се Зевс, за да ги прикотка, да се престорва на дъжд, на лебед… Сиромашията прави мъжа почти безполов“, така философски говори приживе големият ни карикатурист Борис Димовски. Отношенията мъже-жени са сред вълнуващите го теми.
Художникът е роден на 20 октомври 1925 г. в закътаното родопско село Яврово. Завършил е графика в Художествената академия в София, където негов учител е не друг, а класикът Илия Бешков.
Култовите рисунки от творчеството на Димовски са десетки хиляди. Публикуван е в над 300 книги, но свинската опашка се оказа този образ внушение, който го превръща в особено популярен сред народа и недолюбван от официалната тоталитарна власт преди 1989 г. творец. Твърде обиден хумористичен елемент е завъртулката към епиграмата на Радой Ралин „Сит търбух за наука глух“. Този текст и илюстрацията към него са включени в предизвикалата скандал през 1968 г. хумористична книга „Люти чушки“. Безмилостният в сарказма си Димовски е нарисувал прасе, чиято опашка се превръща в подпис, подобен на Тодор-Живковия.
Тиражът веднага е иззет от книжарниците и изгорен. Но е късно. Вече доста хора са си купили сборничето.
Останалите живи бройки се превръщат в апокрифно четиво по онова време. Последствията за двамата автори са жестоки, напълно в духа на времето. Радой и Борис остават без работа. Наложена им е абсолютна обществена изолация и никакъв достъп до публичност, без шанс да печатат книгите и карикатурите си. Същата участ сполетява мнозина, участвали в отпечатването на книгата – пострадали са включително и хора, които са имали нещо общо с тандема Ралин-Димовски.
Впрочем, Борис Димовски винаги е твърдял, че „опашатият“ подпис от карикатурата не е на Тодор Живков. Казваше същото и след 1989 г.
Повече от 20 години след появата на „Люти чушки“ Борис Димовски е под лупата на ДС. И все пак в печата се промъкват негови карикатури.
„Уж със „зашита с губерка уста“, но с поглед пиронче, той пробождаше кривици, властници, лицемери, лъжци…“, пише за него в пресата.
Всъщност малцина вече си спомнят, че Димовски влезе като депутат във Великото народно събрание. Така е сигурно защото всеки можеше да го види сутрин да закусва в скромна пицария на бул. „Стамболийски”. Рядка гъбена супа с тъничка питка. И неизменният айрян. Сервитьорките му пазеха любимата маса, помагаха му да си облече и съблече вехтото якенце, подаваха му бастуна, а понякога, в поледица, го придружаваха до кооперацията. Тук, в пицарията, беше посрещал и разговарял и с министри, и с депутати, тук го намират журналисти и приятели. Всички харесват, казваше той, тези попрегорели, прясно изпечени питки, чийто аромат ми напомня за детството и родното ми село.
Но не всички харесват и одобряват приказките му, защото той, също като в рисунките си, не отстъпва от позициите си, от стила си - винаги е присмехулно скептичен, насмешливо изобличителен, невъзмутимо категоричен. И сега, както и вчера, вярва в Бога, но бърза да каже, че не ходи по черкви, че неговият Господ не иска да му се кланяш доземи и да целуваш иконите. Твърди, че сме недъгава държава, че сред бедните хора има повече морални, отколкото сред богатите. Обича историческите книги, нeдолюбва политиците, питае гореща любов към жените и не се отказва от монархизма. Както тялото му не понася грам тлъстина, така и мисленето му, и рисуването му не признават излишества, украси и двусмислия. Оголено, опростено до символ, но богато на подтекст, едновременно ясно и многозначително.
Мъжът в творчеството му често е карикатура. Затова самият той коментира така: „Като се каже „карикатура”, се разбира подигравка, нещо уродливо. А карикатурата е метафора. Българският мъж не е карикатура, а креатура – в библейския смисъл. Да не забравяме, че Адам е по-стар от Ева и че е трябвало да се оперира – да му се махне ребро, за да се появи и жената. Трябва да го пожалим, да му напомним за най-важното: без неговото участие не може да има деца. Нашите прадеди имаха по 6-7 деца, а ние днеска хленчим, че не ни стигат парите, да не би те да са били по-богати?“.
И без да губи надежда, допълва: „Ние сме ненастрадали се, ненаробували се, ненацарували се, недокръстени… Оттам идва нашата недостатъчност. Как стана така, че дори люлки да се направят днес за децата, трябва да реши Народното събрание!“. И се тревожи, че детските площадки ги взеха за бизнес центрове и гаражи.
Димовски има обаче своето определение какво е „мъжка постъпка“: „Това е да напуснеш една високопоставена длъжност, която е недостойна за мъж. Но за такава постъпка трябва да имаш зад гърба си една достойна жена. Мъжът и жените са свързани като в картите за игра, не могат един без друг. Без жена мъжът е „сам воин”. Ненапразно не са пускали жена на борда, уж било проклятие. Всъщност е толкова просто – мъжът без жена озверява. И като има на борда само една жена, а мъжете са сто, те почват да се избиват за нея…“
Явровският мъдрец има обаче и рецепта къде могат да бъдат открити истинските мъже: „Само останки от мъже могат да се открият – в някои кръчми и барове. Тези, дето се стрелят по улиците, не са мъже, а наркотрафиканти. Светът повтаря от едно време „шерше ла фам”, не казва „шерше льо мъж…”.
Татовата власт арестува "Люти чушки" на Радой Ралин с убийствената свинска опашка на рисувача