V Четин Хюсеин Казак е съпредседател на ДПС след отстраняването на Лютви Местан. Член е на 43-тото Народно събрание.
V Юрист и народен представител в 39-ото Народно събрание и 40-ото Народно събрание, наблюдател в Европейския парламент, а от 1 януари 2007 г. - редовен евродепутат до изборите за Европейски парламент на 20 май същата година.
V Роден е на 29 юли 1972 г. в Търговище.
- Г-н Казак, адекватна ли е според вас реакцията на българското външно министерство с обявяването на аташето по социалните въпроси в консулството на Република Турция в Бургас Угур Емироглу за персона нон грата?
- Не бих искал да коментирам тази тема. Нека коментарите дойдат от външно министерство. Те са компетентният орган.
- А мислите ли, че могат да се очакват реципрочни действия по отношение на българската дипломация в Република Турция?
- Надявам се да няма такива действия, да няма и поводи. Да продължи да се поддържа един добър диалог между дипломациите на двете държави.
- Дали казусът „Угур Емироглу” е изолиран случай, или става дума за стройно организирана и функционираща агентурна мрежа?
- Аз нямам компетенцията да отговарям на подобни въпроси, а и нямам нужната информация. Така че не бих могъл да коментирам, но разчитам на доброто партньорство и сътрудничество между дипломатическите служби на двете държави при стриктно спазване на правомощията и компетентностите, които имат по реализиране на Виенската конвенция.
- Медийно огласената забрана Ахмед Доган и Делян Пеевски да посещават Турция не е ли размахан пръст срещу българските турци, които не следват Лютви Местан и неговия политически проект ДОСТ?
- Първо, докато тази информация не бъде потвърдена официално и докато не получим нагледни доказателства относно нейната истинност, не бих искал да коментирам, тъй като това остава само в кръга на медийните спекулации. А що се отнася до отношението към българските турци, българските мюсюлмани, аз искам да изразя надеждата си, че партньорството между България и Турция ще продължи на всички нива в полза на добросъседските отношения и в полза на ефективното сътрудничество в посока гарантиране на правата и свободите на гражданите на Република България. И тук не трябва да се забравя, че през годините тези хора имат достатъчно нерешени проблеми. А решаването на тези проблеми може да стане само чрез добронамерено отношение и желание за взаимопомощ и сътрудничество, а не чрез натиск и извиване на ръце.
- Какви са основанията на Осман Октай, определян от някои като политическа врачка, да прогнозира разпада на ДПС?
- Как може да бъде коментиран Осман Октай?! Той от години няма нищо общо с ДПС. Няма и никаква информация, никакви познания от дълги години за развоя на нещата и еволюцията на ДПС, за актуалната ситуация в партията. Така че всяко негово изявление трябва да се посреща с огромна доза скептицизъм.
- А откъде тогава е самочувствието на Октай и на какво основание той твърди, че юрист ще смени Пеевски, каквото и да означава това?
- Колкото по-малко медиите обръщат внимание на този човек, толкова ще е по-малко самочувствието му да твърди каквото и да е по отношение на ДПС.
- Предстои ви национална конференция, на която вероятно ще бъдат изяснени и изчистени позициите ви във вътрешнополитически план, кадровите въпроси, но вероятно ще излезете и с единна позиция и кандидатура за предстоящата президентска кампания?
- Имаме още да обсъждаме тази тема, доколкото тя касае ДПС. Нека да проведем нашия висш партиен форум, в момента това е най-важното за нас. Има достатъчно вода да изтече дотогава, нека да видим как ще се оформи политическото пространство, какви кандидатури ще бъдат издигнати и лансирани. И когато наближат президентските избори, тогава ще вземем нашите решения – както по отношение на стратегията ни, така и по отношение на евентуалното издигане или не на наша кандидатура.
- Вие сте юрист и съпредседател на лидираща политическа партия, как четете решението на премиера Борисов да отмени поредица от обществени поръчки, за които са проведени конкурси?
- Очаквам, разбира се, да получа повече и по-достоверни основания и аргументи за действията на премиера по отмяна и разтрогване на серията обществени поръчки. Имам съзнанието, че това са правни процедури, които носят своите последствия, включително и юридически. Защото ако определена процедура бъде спряна или анулирана в момента, когато тя е приключила, естествено е това да дава основание на всички заинтересовани лица да търсят своите права, включително и по съдебен път. В тази ситуация явно премиерът е най-добре поставен да даде информация за причините и основанията. Той обаче трябва да е готов да понесе и правните последици от тези актове. Защото върховенството на закона изисква и дава основание, когато дадена правна процедура е проведена по регламент, когато е спазено правото и всичките му изисквания, засегнатата страна да предяви своите регресивни претенции. И тук политически аргументи трудно биха могли да бъдат противопоставени на правните.
- Предстои националният празник 3 март, а ДПС традиционно участва в честванията. Защо според вас век и половина след Освобождението отново на дневен ред се вади въпросът за турско иго, робство или мирно съвместно съжителство?
- С темата се спекулира, включително и политически. Тя трябва да бъде оставена на историците, и то по начин, по който да ги накара добросъвестно и обективно да дадат научната си оценка за този период без никакви политически пристрастия или предразсъдъци, наслоени през годините от миналото.
Съпредседателят на ДПС Четин Казак: Врачката Октай бърка за разпада на ДПС
Премиерът Борисов е най-добре поставен да даде информация за отменените обществени поръчки
0 коментара
Все още няма коментари