Инж. Емил Георгиев е новият изпълнителен секретар на Федерацията на потребителите в България. Той е роден в село Кутово, община Видин. Завършил е Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив. Специализира по изпитванията и сертификацията в Австрия и Великобритания, както и по защитата на правата на потребителите. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Бил е директор на Центъра по метрология и стандартизация в Хасково. Дългогодишен член е на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България.
Георгиев е бил 4 мандата общински съветник в Хасково, като един мандат е председател на Общинския съвет. Той е сред основателите на партия ПК "Екогласност" и неин председател от 2006 г. Депутат е във 42-рото Народно събрание от ПГ на „БСП – лява България”.
- Г-н Георгиев, вие сте политик екоактивист и шеф на Федерацията за защита на потребителите. Намирате ли за нормално и обосновано парламентарното решение за забрана на свободното къмпингуване?
- Не, не го намирам за нормално, защото се посяга върху правото на свободен избор на потребителя за този тип услуга – дали ще е с палатки, дали с каравани. Друг е въпросът, че трябва да има засилен контрол и да се налагат санкции на тези, които замърсяват околната среда.
- Мислите ли, че зад това решение стоят лобистки интереси?
- Категоричен съм, че се отнема правото на потребителя на избор. И не мога да разбера мотивите на народните представители. Струва ми се, че се действа първосигнално, за да се угоди на тия наши „любимци”, т.нар. зелени, които правят какви ли не далавери по всевъзможни проекти и сега се опитват по някакъв начин да изчистят физиономията си.
- Вие вече сте сезирали прокуратурата за друг тип обсебване на Черноморието – това, което правят там Иво Прокопиев и неговите приближени. Какво се случва?
- Вече имаме достатъчно доказателства и това, което сме предоставили като информация, не е измислено. Нарушенията са явни. Става дума за обсебване на публична държавна собственост, за построяване на различни басейни. Там по наша информация не се плащат и съответните данъци, не се декларира недвижимата собственост. А и теренът е купен на изключително ниски цени. Това не е подсъдно, но говори за морала на тези, които са го направили. Не може Йово Николов да претендира, че е морален стожер на обществото, а да върши съвсем друго. А е очевидна връзката на Николов с Прокопиев, който му е работодател. Николов е главен редактор в медиите на Прокопиев.
- Какво е усещането ви за експедитивността и качеството на работата във ведомството на главния прокурор Сотир Цацаров?
- Учуден съм този път от сръчността на главната прокуратура. По най-бързия начин от там разпоредиха проверка и сега чакаме отговора на Окръжна прокуратура – Бургас. НАП също се задействаха и искат да им представим доказателства.
- Само „Топлофикация – София” води 15 000 дела срещу свои потребители, защитени ли са тези хора от произвола на монополистите?
- Да, точната дума е „произвол”, защото става дума за хиляди софиянци. В другите топлофикационни дружества – Плевен, Пловдив, няма такива сигнали за вербални заплахи и жестоко поведение. В столицата нещата са крещящо несправедливи. И аз питам какво още трябва да се случи, за да може софийският потребител да въстане, да се вдигне на крака и да защитава интересите си. И въпреки че вече има решение на ВКС за давностния срок – той вече е три, а не пет години, „Топлофикация” води дела още от 2000 година и иска да й се заплатят целите суми. И макар да знаят, че ще загубят делата, разчитат на това, че хората са стресирани и уплашени. Има кошмарни сметки за сградни инсталации, които стигат до 50 процента от стойността на самото парно през радиаторите. Има случаи пък, когато човек дължи 1800 лева, а съдията присъжда двойно повече.
- Активността на омбудсмана Мая Манолова ще доведе ли действително до промяна на нормативната уредба и до несъбирането на безумните такси за юридически услуги за ТЕЦ?
- Да, ние имахме среща с г-жа Мая Манолова. Тя е много сърцата жена и оставя отпечатък със своето поведение в полза на хората. Но ако г-жа Манолова е направила своите изводи досега на базата на 200-300 оплаквания, то при нас аналогичните сигнали са 11 800. 80 процента от жалбите на тези хора са свързани само с „Топлофикация”. Ние сме предоставили съответната информация на г-жа Манолова. Тя има механизми за въздействие върху съдилищата. Надяваме се, че ще съумее да изпълни нашето желание да изпаднат хонорарите за юрисконсултите на „Топлофикация”, защото те са на служба към дружеството. От всяко едно от тези 15 000 дела те прибират по 600 лева. И сумата става космическа.
- Защо няма политическа воля да отпадне таксата сградна инсталация?
- Това е много хубав въпрос. Европейската комисия има Директива 83 от 2012 г., в която ясно е записано, че потребителят не е длъжен да заплаща за услуга, която не желае. Само че нашите народни представители упорито не желаят да транспонират тази наредба в Закона за енергетика, което поне на мен ми дава основание да мисля, че на хранилката на „Топлофикация” са се закачили доста хора.
- Аналогична ли е ситуацията във ВиК?
- Да, оформя се тенденция ВиК да следва примера на „Топлофикация”. Т.е., когато един потребител не е заплатил по една или друга причина, се завърта същата схема с големи хонорарни сметки, отива се към частни съдебни изпълнители и накрая се попада в лапите на тия дебеловрати човечета от колекторските фирми.
- Хората са пропищели и от мобилните оператори, които непрекъснато събират суми за нереализирани услуги, как се справяте с тях?
- Имаме такива сигнали, но трябва да ви кажа, че водим диалог. Точно след намесата на Комисията за защита на потребителите достигнахме до решение, че когато един потребител с двугодишен или едногодишен договор желае да се откаже от услугите на мобилен оператор, от него могат да се изискват най-много до три такси. Досега се търсеха суми до крайните срокове на договорите. Два от трите мобилни оператора вече са съгласни да прилагат тази практика.
- С какво ни тровят производителите и търговците на храни и напитки?
- Много сериозен е проблемът с подвеждащата информация при бутилиране на води. Некоректно се подвеждат потребителите с данни за изворна, минерална или трапезна вода. Сериозен е проблемът с производството на майонези и ние започваме проверки за това, което е доставено на пазара. Хаосът е пълен. Палмовото масло в млечните продукти също не излиза от мода. Но потребителите трябва да правят информиран избор. Българите обаче често не четем етикетите.
Шеф на Федерацията на потребителите
Емил Георгиев: Погнаха Прокопиев за имотите по морето
Забраната за къмпингуване посяга върху избора на хората за почивка
0 коментара
Все още няма коментари