Голям скандал забърка архимандрит Дионисий на Великден, след като пусна заря и революционен марш противно на двухилядната традиция на православната църква. Светият Синод го освободи от поста председател на патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски“ за това своеволие.
От Великден до ден днешен по казуса се изказват различни общественици, историци и редови граждани. Всички са потресени от поведението на отец Дионисий.
Потърсихме известния учен богослов проф. Румен Ваташки да внесе яснота в проблема. Професорът е считан в научните среди за най-добрия специалист по въпросите на дейността на Римокатолическата пропаганда в България и реакция на Българската православна църква срещу нея.
Проф. Румен Ваташки специализира в Папския институт за Изтока в Рим през периода 1992 - 1997 г. Във Ватикана той защитава докторската си дисертация върху Капуцинската мисия в България (La missione dei cappuccini in Bulgaria 1916–1941). Автор е на 14 научни книги и една поетична.
Интервю на Албена Борисова
- И Синодът, и държавата полагат грижи за строежа на нови храмове в България. Но църквата е тази, която трябва да ги пълни с хора? А май не го прави. Отците стоят в черквата и чакат богомолците сами да дойдат при тях, вместо те като апостоли да тръгнат сред народа?!
- И църквата, и държавата имат интерес храмовете да се пълнят. Държавата може да помага като подкрепя засилването на религиозната просвета. Българската православна църква (БПЦ) е най-старата институция в страната. Правителството трябва всячески да съдейства тя да подобри своята просветна и религиозна дейност.
- Как трябва да го направи, проф. Ваташки?
- Ами на първо място като се върнат църковните имоти. Реститутите си получиха наследството и то много лесно. А църквата се налага за всеки един имот да води дела. Това е изключително обидно и порочно. И в крайна сметка то става, защото съществуват различни олигархични и частни интереси - имотите са много апетитни и доста частни лица с пари искат да се докопат до тях.
- А църквата какво трябва да промени и час по-скоро да направи, за да привлече повече хора?
- Светият Синод не беше готов за промените след 1989 г. Мнозина от митрополитите работеха за държавата като агенти на ДС. Те не можаха да се променят, а освен това са и вече възрастни. Трябва час по-скоро да се направят промени в устава - когато един митрополит навърши 75 г., да може да се пенсионира. А не да стои пожизнено на поста. Защото като стар той вече не е в състояние да работи пълноценно и да мисли съвременно.
- Отец Дионисий е млад, но се оказа рушител на каноните на църквата. Неговото поведение - да пуска революционен марш на най-светия празник и да прави заря, само може да отблъсне хората?!
- Заради исторически заслуги българинът гледа на БПЦ като на нещо свято. Църквата има най-висок рейтинг сред всички институции в България - и от парламента, и от министерския съвет, и от съда... Това говори много за отношението на хората. Те гледат на църквата като на институция, която носи толерантност. Дори към Дионисий патриаръхт е бил прекалено толерантен. Това, което той направи на Великден, смущава хората. Ние нямаме такава традиция. Атмосферата не е подходяща.
- Опитаха се да оправдаят отец Дионисий, че уж видял някъде подобни изяви по време на великденска служба... Има ли в някоя друга църква заря и светска музика на църковен ритуал?
- Може и да е видял, кой знае. Няма никъде подобно нещо. То противоречи на традицията.
- Защо тогава отец Дионисий дръзна да направи толкова голям гаф? Как един свещенослужител се опълчи на традиция с 2000 г. история?
- Допускам, че архимандрит Дионисий е имал подкрепа в средите на Светия Синод и на политическо ниво. През годините той имаше и други простъпки. Като например решението за въвеждане на такса от 5 лв. за посещение на храма "Св. Александър Невский". Това е кощунство. Хората влизат, за да потърсят утеха в черквата. А отец Дионисий поиска да им отнеме това право. По-точно да накара хората да си плащат, за да получат възможност да се помолят в храма. А за поведението на Великден, когато всички погледи са взрени към патриарха, той прояви непослушание към Светия Синод. И тогава чашата преля. Затова казвам, че наказанието му е закъсняло.
- Трябва ли да има и по-големи наказания за отец Дионисий?
- Мисля, че това му е достатъчно, за да му служи за урок.
- Но хората трябва да разберат, че църквата не толерира подобно антихристиянско поведение?
- Хората не са запознати много с канона.Те виждат, че има наказание. А за дълбоко вярващите, то ще бъде достатъчно. Защото остраняването на отец Дионисий е голямо наказание.
- Време ли е в училищата да се въведе вероучение и за да могат българите да осъждат поведение като великденския гаф на отец Дионисий?
- Трябва да се въведе вероучение. Защото то ще учи децата само на добро.
Все още няма коментари