Поредните промени в Закона за движение по пътищата създават усещането, че вместо да се предотвратяват пътните нарушения, ще се налагат глоби за тяхното извършване. От министерството се хвалят колко камери ще наслагат по пътищата. Ще се утвърди и засили практиката пътните полицаи да се крият по храстите, да се движат цивилни и в необозначени коли. Истински пътен „Биг Брадър“ ще настъпи.
Никой обаче не казва как ще се събират тези глоби, наложени на шофьорите. И сега ги глобяват, ама колко от наложените глоби се плащат? Помним практиката да се спират шофьорите длъжници по граничните пунктове, само че това се оказа не съвсем законно. Като слушаш изказванията на някои МВР-шефове, оставаш с впечатлението, че шофьорите са лошите, срещу които те –системата се бори. Едва ли е редно да се слагат всички водачи под един знаменател. Не е малък процентът на съвестните хора, много от тях са професионални водачи, с тази професия си вадят хляба. Да, има безразсъдни автомобилисти, никой не го отрича. Повечето от тях са млади, нахакани мамини чеда, яхнали скъпи и мощни автомобили. Или мутрите с огромните джипове, които хвърчат с космическа скорост. В този смисъл системните нарушения от тях не са просто нарушение на правилата за движение, а манталитет. Бъдете сигурни, че те погазват и много други житейски норми и правила, не само пътните.
Когато се говори за пътна безопасност, трябва да се отчете и отчайващото състояние на пътната мрежа. Износен асфалт по скоростните пътища, обикновено дясната лента, в която се движат тежките машини и автобусите е в отчайващо положение и вдлъбнати коловози. Тръгнете по магистрала „Хемус“ от Ботевград за София и ще видите в какво състояние е т. нар. магистрала. А там се вдига висока скорост. Ако ще се поставят камери, добре е да се поставят и предупредителни надписи за тях на всеки 20-30 километра, така със сигурност самите водачи ще се самодисциплинират, знаейки, че ги записват. Да излязат на пътя и патрулните коли на полицията, тяхното присъствие гарантира спазването на правилата в участъци от 10-15 километра, защото самите водачи сами се предупреждават за тяхното присъствие и карат внимателно.
Има и един въведен термин в новия закон – средна скорост. Дори и печени юристи се затрудняват да го тълкуват, камо ли пък да се налагат санкции по него, които най-вероятно ще падат после в съда. Похвално е желанието да се ограничат произшествията и жертвите на пътя, но акцентът трябва да падне върху предотвратяване на нарушенията. След това са глобите. А с новите поправки се създава усещането, че по-важни са глобите.
Андрей Николов, Варна
София 31°
Видин 33°
Враца 31°
Русе 32°
Варна 35°
Бургас 32°
Пловдив 37°
Все още няма коментари