На 24 ноември 1966 г. самолет ИЛ-18 на българската държавна авиокомпания ТАБСО катастрофира край Братислава. Загиват всички 82-ма души на борда - 74 пътници и 8-членен екипаж. Сред пътниците са оперната певица Катя Попова и бившият началник на Генералния щаб на БНА ген. Иван Бъчваров, който по това време е посланик в ГДР. Сред жертвите са и членове на делегации на братски партии, присъствали на приключилия преди това ІХ конгрес на БКП.
За разследване на случая веднага е образувана правителствена комисия начело с члена на ЦК на БКП Нинко Стефанов. Хора от комисията заминават с два самолета за Братислава. Според международните норми нашите представители нямат право да разследват – това е работа на чехословашките специалисти, а българите са само странични наблюдатели. Но Нинко Стефанов нарежда на нашия лекар д-р Йордан Пейчев, който е съдебномедицински експерт в Дирекцията на народната милиция при МВР, да помогне на съдебния лекар от Братислава. Така Пейчев участва в огледа на мястото, в аутопсиите и идентификациите.
Установява се, че в самолета е имало и два контейнера с радиоактивни изотопи за медицински цели, които не са отваряни. Комисията обаче се интересува дали екипажът и стюардесите са пили алкохол. Проверката се прави, защото свидетели от Братислава твърдели, че нашите пилоти и стюардесите отишли в специалната стая за почивка, докато се махне мъглата. Според тях през това време екипажът си пийнал. Съдебните медици трябвало да докажат дали това е вярно или не – експертизата установила, че никой от екипажа не е консумирал алкохол.
Основните веществени доказателства са части от вътрешностите на загиналите, взети при аутопсиите. Изследват ги и за гликоза, гликозени и мравчена киселина. Това става по методика на НАСА, за да се покаже мускулната работа на първия и втория пилот и психическото напрежение -дали са знаели предварително за катастрофата или не са знаели.
Впоследствие се появява и версията, че катастрофата е предизвикана от специалните служби. Мишената уж бил генерал-полковник Иван Бъчваров - Тодор Живков искал да го отстрани заради несъгласие на висшия военен със собствената му политика. Други подозират едва ли не поръчка от Москва, която имала за цел да ликвидира някои от ръководителите на леви партии и движения от арабския свят и Латинска Америка. Широко разпространена е и до днес версията, че в авиокатастрофата трябва да се търси дългата ръка на КГБ.
Чехословашката комисия казва в доклада си, че те не могат да установят причината за катастрофата и за смъртта на пътниците. Знае се със сигурност, че екипажът е бил добре подготвен, че пилотите са били едни от най-добрите, с голям опит. Според съдебният лекар Йордан Пейчев, причината за катастрофата е самонадеяност на екипажа. Но това никой не може да докаже. Намерена е и черната кутия. Но след разчитането на записаното в неяь допълнителна информация не се получава и нищо не се доказва.
В края на краищата нито една от версиите не издържа проверката на времето. А и никакви документи и доказателства по случая не са открити.