„Триумфалната арка, опакована с чаршафи - няма по-добър символ на дълбоката деградация, в която е изпаднало съвременното изкуство.“ Това написа журналистът Петър Волгин за артинсталацията в Париж и с провокативното си изявление предизвика бурни коментари в социалните мрежи.
Опаковането на Триумфалната арка беше мечтата на артиста от български произход Кристо и вече е факт, макар и година след неговата смърт. Проектът е замислен още през 1961 г. от двойката Христо Явашев-Кристо и Жан-Клод, и е реализиран от Владимир Явашев.
Опаковането на арката от времето на Наполеон с 25 хил. кв. м рециклируем сребристо-синкав полипропиленов плат, опасан с 3000 метра червено въже, струва 14 млн. евро, а в работата по проекта са участвали около 1000 души.
„Днешните „творци“ отдавна не са създатели на нови реалности, каквито бяха Леонардо, Салвадор Дали, Пикасо. Съвременните „творци“ са ловки опаковчици - на сгради и на велики произведения от миналото – пише по повод проекта Петър Волгин. - Да, хора като Кристо заслужават уважение.
Най-вече заради факта, че са успели да излъжат едни хора да им дават пари за глупости, а едни други хора да се възхищават на въпросните глупости. Временният характер на „творбите“, с който толкова се хвалят „артисти“ като Кристо, не е израз на свобода. Това е израз на пустота, на безплодие, на тотална неспособност да създадеш истинско произведение на изкуството. Единственото, на което са способни днешните „творци“, е да паразитират върху миналото, да простират чаршафи. Изобщо не отричам ловкостта на тези опаковчици. Категорично отричам обаче претенциите на такива лица да се наричат „артисти“.“