Пробегът на мира някога бе наричан „Тур дьо Франс за аматьори”, а спечелването му не бе нито по-леко, нито по-малко престижно от най-голямото състезание за професионални колоездачи.
След сгромолясването на т.нар. социалистически лагер бяха правени опити Пробегът да се запази, но само за няколко години стана ясно, че това е невъзможно. Но около четири десетилетия преди това бе състезание на велики колоездачи не само от СССР и приближените му страни.
Най-големият успех на родното колоездене носи през 1957 г. незабравимият Ненчо Христов, който печели тура, като в отбора е и друго голямо име – Боян Коцев. Следващата година именно Боян е във върхова форма и с шанс да стане вторият българин, окичил се с лавровия венец. Но Коцев започва разсеяно надпреварата и още в първите два етапа допуска изоставане от цели 13 минути, което е колосална разлика, дори и в днешно време. По онова време Лисицата, както наричали софиянеца, се усетил и доказал прякора си с хитри ходове и тактика и успял да навакса времето си, което било цяло чудо, както той самият се хвалеше приживе. Едно нещастно стечение на обстоятелствата преди финала обаче обърква нещата. Или по-скоро един чешки милиционер. Българинът води колоната, но преди Бърно униформеният отклонява придружаващите автомобили, Коцев се обърква и тръгва с тях. Разбира грешката си, връща се и успява да пристигне четвърти. Така завършва само на 41 сек от победителя Дамен (Холандия) и на 11 сек от втория Бебенин (Русия). Три години по-рано, като част от националния ни тим, той има също бронз, но отборно.
Сред емблематичните му успехи са и трите поредни отборни победи (1955-1957) в обиколката на Египет, след които купата остава завинаги в България и до днес се пази в Музея на спорта. Коцев е участник на три олимпиади - в Рим през 1960-а и Хелзинки през 1952-ра като състезател и в Монреал'76 като треньор. Пръв Коцев, също през онези години, печели престижната тогава Обиколка на България три пъти – рекорд, който остана неподобрен цели 49 години и го направи отново Ивайло Габровски.
Куриозното и уникално в световен мащаб е това, че Боян през цялата си кариера кара самоделно направен велосипед. „Започнах с колело, направено от две скъсани рамки, и до края на кариерата си карах с него. Направи го първият ми треньор Стоян Ангелов, който беше най-добрият механик в България. Останалите части купих от Югославия. След като беше готово колелото, дори не го изпробвах, а направо участвах в пробега София-Варна и го спечелих. След това със същия велосипед карах и на световно първенство, и на олимпиада. Бяхме го кръстили „София”, разказваше Коцев.
Спортна слава
Милиционер лишава Боян Коцев от Пробега на мира
41 секунди не стигат на Лисицата да вземе титлата
1 коментара