Здравейте уважаеми читатели!
Вече наближава зимата и трябва сериозно да огледаме нашия автомобил за зимната експлоатация.
В този брой ще обърнем внимание на гумите, с които оборудваме колата. Според изискванията на КАТ дълбочината на грайфера не трябва да е под два милиметра. Естествено, ние като българи си имаме свой личен критерий, който не подлежи на обжалване.
Преди години карах полски фиат "125-Р" и имах един "колега" в Киноцентъра, който с нетърпение чакаше да си сменя гумите, взимаше ги и след това ми се хвалеше, че изкарал с тях още 15 000 километра. Това, разбира се, беше много отдавана, когато на пазара освен "Баба Вида" и "Стомил" други гуми не се продаваха. Лукс беше да намериш чешките "Баром".
Днес обаче нашият пазар е пренаситен от различни по качество и видове гуми. Това означава , че ние винаги можем да направим верния и най-точен избор за нашия автомобил. Като първо условие бих поставил изправната джанта. Тя не трябва да е подбита и корозирала. В съвременните сервизи има машини, които лесно отстраняват подобни дефекти. Следващото условие, колкото и невероятно да ви звучи, е изправен вентил. Малцина знаят, че с износването на гумата се износва и вентилът. Той се напуква и това налага често да донапомпваме гумите.
Една от водещите фирми "Мишелин" препоръчва задължителна смяна на вентила при смяна на гумата. Важно е да се знае дали компресорът, с който помпаме гумите, също е изправен и при помпане не вкарва вода. Защото, макар и микроскопични, капките през зимата замръзват около игличката на вентила и тя бързо спада. В съвременните сервизи гумите се напомпват с азот и това предотвратява влагата.
Сега нека обърна внимание и на самите гуми. Добре е четирите да бъдат еднакви - една и съща марка, един и същ размер. Ако имаме финансова възможност, нека комплектуваме четири летни и четири зимни гуми. Ако не можем да си позволим това, тогава е добре да се снабдим с така наречените всесезонни. Тук искам да ви обърна внимание: ако гумата е направена и за зимна експлоатация, на нея има щампована снежинка, защото има регионални всесезонни гуми. Например в Гърция, Италия, Испания, където много рядко пада сняг, при такива гуми липсва индикацията (снежинката).
Зимните гуми трябва да имат четиримилиметров грайфер и ако той намалее на 1,6 милиметра, това означава абсолютно износване.
И още нещо, което трябва да знаем. Има гуми с посока на движение - т. е. ляво колело не може да бъде монтирано отдясно, защото тогава шарката на гумата създава аквапланинг. Разбира се, има и така наречените симетрични, без посока на движение и тогава това правило не важи.
Накрая искам да обърна вниманието ви и на датата на производството. На всяка гума има индикация за годината и седмицата, в която е произведена. Често пъти недобросъвестни търговци у нас ни предлагат остарели гуми, но това означава по-кратък пробег. След като сме направили своя избор, трябва да си изберем и сервиза за монтаж и баланс на гумите.
Сигурно ви прави впечатление, че почти на всеки ъгъл има мърляви работилнички, които предлагат услугите си. Там например при баланс на гумата много рядко ще ви поставят нова и с верния грамаж тежест. Обикновено старите тежести, които монтират, се изрязват с клещи, а стоманената пластина, която ги придържа към джантата, отдавна е загубила своята еластичност. Затова изборът на сервиз е от изключително значение.
Лично аз от 10 години върша това в сервиз "Друмник", на булевард "България" №100. И за да не мислим, че тук става дума за евтина реклама, просто ви препоръчвам да отидете дотам и сами да прецените. Още повече че ние като българи казваме: "Око да види, ръка да пипне."