Магистралата е кръстена на древното име на Стара планина – Хемус, по протежението на която преминава.
1999 година
На 5 декември 1999 г. официално е открита отсечката, заобикаляща Правец. Строителството на участъка започва през 1984 г., но в края на 80-те години е спряно поради липса на финансиране. Завършен е през 1999 г.
2005 година
На 30 декември 2005 г. е открита отсечката Шумен - Каспичан.
2010 година
През 2010 г. Министерството на финансите отпусна 16 млн. лв. доизграждането на магистралата между шуменския квартал „Макак“ до село Белокопитово, а участъкът от Околовръстен път на София до гара гара Яна се предвижда да започне да се строи през 2011 г.
2011 година
Към 2011 г. българското правителство се опитва да вкара АМ Хемус в приоритетните транспортни проекти на ЕС по ОП „Транспорт“ за програмния период 2014 – 2020 г. Идеята е строителството на оставащите около 275 км да стартира през втория програмен период на ЕС в началото на 2014 г. През март 2011 г. стартира процедура по избор за строител на отсечката от гара Яна до Околовръстен път на София. Строителството на този участък започва на 26 септември 2011 г. с проектен срок за изграждане от 22 месеца. През юли 2011 г. започва работа по отсечката от Каспичан до Панайот Волово.
2013 година
На 21 януари 2013 г. e обявена открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Подготовка на предпроектни проучвания за доизграждане на автомагистрала „Хемус“.
На 19 март 2013 г. са отворени 9 оферти на участниците в търга, а на 26 април са отворени 8 ценови оферти на допуснатите до този етап участници в същата процедура.
На 22 май 2013 г. НКСИП обявява за победител в търга, а на 2 юли 2013 г. НКСИП сключва договор с него.
На 25 юли 2013 г. е открита за движение отсечката Шумен – Панайот Волово.
На 19 август 2013 г. е открита за движение отсечката София – п.в „Яна“.
На 29 август 2013 г. започва строителството на учатъка Белокопитово-Панайот Волово. Проектът е по програмата „Ново строителство“ на Агенция „Пътна инфраструктура“ и се финансира изцяло със средства от републиканския бюджет.
На 29 ноември НК „СИП“ обявява обществена поръчка за изготвянето на идейни проекти за етап 1 от проекта, който включва първите два участъка от Ябланица.
На 29 ноември НК „СИП“ обявява обществена поръчка за изготвяне на доклад за ОВОС и ДОСВ за доизграждане на АМ „Хемус“ (Ябланица-Белокопитово).
2014 година
На 28 март НК „СИП“ обявява обществена поръчка за изготвянето на идейни проекти за етап 2 от проекта, който включва три участъка с дължина 28км.
През месец юни същата година е обявен победител. Договорът е подписан на 22 юли, а срокът за изпълнение е 420 дни.
На 8 април НК „СИП“ обявява, че е сключен договор за изготвяне на доклад за ОВОС и ДОСВ за доизграждане на АМ „Хемус“ (Ябланица-Белокопитово). Срокът за изпълнение на договора е 420 дни.
На 16 април НК „СИП“ обявява, че е сключен договор за изготвяне на идейни проекти за етап 1 от проекта. Срокът за изпълнение на договора е 392 дни.
На 18 юни НК „СИП“ обявява обществена поръчка за изготвянето на идейни проекти за етап 3 от проекта за доизграждане на автомагистралата. Срокът за изпълнение на всеки от договорите е по 294 дни.
На 12 декември НК “СИП" обявява публична покана за извършване на предварителни археологически проучвания на автомагистрала „Хемус“ (етап 1).
2015 година
На 9 януари НК „СИП“ обявява обществена поръчка за проектиране и строителство на два участъка с дължина около 36км. Седмица по-късно, са избрани и изпълнителите.
На 25 юли министърът на околната среда и водите одобрява решение за оценка за въздействие върху околната на среда относно доизграждането на автомагистралата в участъка Ябланица–Белокопитово по алтернатива В1А.
На 3 август е открит за движение участъкът Белокопитово-Панайот Волово.
2016 година
На 15 февруари министър-председателят Бойко Борисов обяви, че обществената поръчка за довършване на магистралата, е прекратена. Мотивът е липса на средства.
На 15 август е одобрен изпълнител за за още 16,5 километра от магистрала „Хемус” от пътен възел „Белокопитово“ в посока Търговище.
Все още няма коментари