Пише ми една госпожа: „Докторе, стига с тая политика, дай нещо за душата!”. Да дам, що да не дам?! Ама като го нема в живота, трябва да си го измисля. Ние разказваме само животосъобразни работи. Пък и, дето беше рекъл един френски пич, „дори и вие да не се занимавате с политика, политиката се занимава с вас”. И си е баш така. Мислите ли, че увеличението на билетчето в градския транспорт не е политика? Грешно мислите, да знаете!
Та каквото и да ви кажа, то все ще е за обратната страна на живота. Щото ние го живеем от опакото, ако не сте забелязали. Почва да ми писва вече и съм намислил да пиша на господа общинарите и специално на зам.-кмета по транспорта и да ги питам не искат ли да ме целунат по гърба. Защо чак по гърба ли? Ами защото и те почнаха издалече - от екологията, от замърсения въздух, минаха през задръстванията, за да си кажат накрая, че искат по лев и шейсет за билет.
Миналата седмица в естонската столица Талин въведоха безплатен градски транспорт. За да се преборят със задръстванията и замърсяването на въздуха, увеличили превозните средства и го направили безплатен. Гражданинът на Талин си купува електронна карта за 2 евро, с която удостоверява, че е столичанин, и пътува безплатно. Гостите на града се возят с билети.
А ние правим наобратно. Първо се вдига цената на билета. После се намалява броят на превозните средства, да са колкото може по-рядко. Например жителите на кв. „Редута” вече си пожелават нещо за щастие, като видят автобус №72. По-рядко от коминочистач се среща. И чак тогава се мисли за задръстванията и замърсяването. Така правим в София, но не изключвам да е погрешно.
То, като погледнеш, за голяма част от столичани също е безплатно. Един господ знае колко са гратисчиите. Приблизителната цифра е… много! Всичките цигани и доста българи. Като се случи да изщрака перфораторът, и шофьорът се стряска от необичайния шум. При 1,60 лв. билета ще станат още повече. И ще се наложи билетът да стане 2 лв. Гратисчиите още ще нараснат, билетът - също…
Но по-големият проблем са кражбите. Центърът за градска мобилност е една от касичките на сегашната власт. Нещо като „Софийски имоти” за Антоан и Общинска банка за Софиянски. Ако за нещо може да се каже „куче влачи рейс”, без да е пресилено, то е точно за ЦГМ. Сакън, да не се подведете по невинния поглед на г-жа кметицата! Ще бъде голяма грешка! Тя има честни очи и умее да си служи с тях. Клепка с миглите като девица. Нали разбрахте, че общината спря поръчката за 2.5 млн. лева за ремонт на пространството около НДК? Е, пусна я отново. Само дето няма да струва 2.5 млн., а вече 6 млн. При това материалите ще са от общината. За да са качествени, не за друго…
С цел да разположим правилно контекстуално днешното увеличение на билетите, ще ви върна малко назад. Преди десетина години, в 2007 г., кмет беше Бойко Борисов. Сп. „Тема” (Бог да го прости!) публикува запис на договарянето между тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов и софийските извозвачи за разпределението на линиите. Оня ден го погледнах отново да си припомня. Звучи като да е станало миналия четвъртък.
Слушаш записа и не можеш да разбереш Велизар представител на общината ли е в тези преговори, или консултант на превозвачите. Напътства ги досущ като техен адвокат как да се отсее един кандидат, как друг не бива да се закача, как да се остави нещо и на общинската фирма... "Значи аз мога да се срещна с Краси Арсов и да му кажа: "Пич, ти можеш да изчакаш...". Той си направи достатъчно бизнес с общината… Аз така ще му кажа. Въпросът е вие тука да се разберете за тея шест линии..."
Глас от извозвачите: "А като се разберем, ще спечелим на хубава цена!".
Велизар: "Ами затова ти казвам, значи! Даваш една - взимаш две... Аз нито знам даже коя е 42-ра, срам и резил, даже не знам къде пътува... А тая 73-та каква е? Шибана? Краси Арсов не може да се е преебал с шибана линия... Значи вие, като участвате като консорциум - обръщам се към тебе, Миро (Столарски, авер на Бойко!). Ти, Росен и Таня (Таня Найденова, общинска съветничка от БСП). Значи като определите вашия пакет, вие сядате и си се разбирате… Осъзнавате ли най-важното, което не го ебавате тука. Значи аз съм съгласен да се вдигне цената, да се разберете за цената. Но да е некаква приемлива..." (Под приемлива се разбира до лев на километър над цената на общинската фирма.)
"В този момент, разказваха колегите от "Тема", се дочува реплика: "Ще договорим съвсем нормална цена". И всички почват да се кикотят неистово...".
И още се кикотят! На кого мислите?
Ако тогава ни стрижеха, днес вече ни бръснат. Да вдигаш с 60% цената на билета във време, когато цените на горивата не просто са паднали, ами са се сринали, това е турбонагло. Но си има причина. Под претекст да решат стар съдебен спор с фирма "МТК гроуп" на гореспоменатия Росен (Росен Илиев, братовчед на Васко и Жоро Илиеви от ВИС 2), общинарите Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (РБ) натискат общината да сключи с него 8-годишен договор за 168 млн. лв. Росен Илиев съди общината за 15 млн. неустойка. Според столичен седмичник съдът едва ли би му ги дал, защото имало експертиза, която доказвала, че той нямал нито автобуси, нито пари да ги купи, за да изпълни договора, който с основание му е отказан. Но под претекст че ще уредят извънсъдебно спора, общинарите искат да му откъснат огромно парче от софийската баница без конкурс, като единствен превозвач. При средни цени от 2,60 лв. на километър Росен щял да вози на 3 лв. И отгоре на всичко няма лиценз за тази дейност.
Та ще се возим на раздрънканите автобуси и ще плащаме по 1,60 лв. Не знам къде отиват новите, дето уж ги купуват. На мен все стари ми се падат. Миналия месец се возих на един трамвай, който имаше врати и от двете страни. От коя ли далечна страна е долетял? Умрях от страх. Откъдето и да го погледнеш, всяко качване на рейса в пиковите часове крие риск от прелюбодеяние...
А за миризмите в рейса не ми се говори! Все едно вози скунксове. Няма да стигам до крайности и да обвинявам общината за това, че голяма част от софиянци се къпят през седмица. Макар че мога. В последните 2-3 години сметката ми за вода е нараснала поне с 50%, а обещаните от концесионера инвестиции все още не се виждат. Продължават да се губят 60% от водата, а в концесионния договор пише съвсем друго. Но в общината избягват да четат.
Ще кажете - като ти мирише в рейса, вземи си такси! Да, да… От трън та на глог, че е по-висок. Тая тема хич не ми се започваше, но щом настоявате, ще ви кажа и за такситата. До утре мога да ви разказвам куриози. Или аз съм голям карък, та все на катили попадам, или всичките са такива.
Само у нас не се разбира, че таксито е обществено пространство и оня хомункулус на волана не може да се носи, гаче си е дома в кухнята. Некакъв небръснат талибан по къси гащи и джапанки тип "късен соц"! Да напомням ли за „интелектуалните” разговори по радиостанцията, които пътникът по неволя трябва да изтърпи, за онова "Напипай го...", което се лее от издънените колони и подсъзнателно те кара да се втренчваш в апарата (минута невнимание и си го напипал), за номера с "малко по-дълго е, но се избягват задръстванията"... А за "тунингованите" апарати? Само от личен опит мога да напиша упътване "Как да преебем клиента". За един точно определен маршрут съм изброил 27 различни цени, които варират от 3.20 до 7.32. Тоя със 7.32 лв. замалко да ги вземе, ама не можа...
А знаете ли, че от 2007 г. има наредба на националната федерация на бакшишите, с която им се забранява да си бъркат в носа? Да де, ама да забраниш на таксиджия (а и шофьор изобщо) да си бърка в носа, е все едно да му отнемеш цялата идентичност… Е, и по редакциите съм срещал немалко хора да го правят. Но те го правят някак по-интелигентно, като Шура Балаганов: “Понякога той очистваше носа си с пръст, след което непременно изваждаше носна кърпичка и нежно си вееше с нея…”.
По лани шефката на Регионалния център по здравеопазване в Пловдив съобщи, че лица с по две и повече душевности си купуват медицински, вземат книжки и стават таксиджии. И инвалиди също. Даже имало и един бакшиш с един крак.
Какви ли не изненади дебнат в жълтите коли. Веднъж се качвам на един и не гледам, че е вартбург. Карай. Обаче по високото при нас разбирам, че двутактовата машина е газифицирана. А вартбург на газ е като пенсионер на блага вода, ако не и по-зле. И пъшка нагоре като парен влак на Вакарел. Викам му на оня келеш: Да сляза да бутна, а? Вика - не, не, няма нужда. Кешки да бях тръгнал пеша, щях да го скъсам поне с 10 минути!
Както и да е, доде време да се разплащаме. Сметката - обратнопропорционална на скоростта. Ядосах се, тръгнах да си ходя. Обаче предна дясна отвътре не се отваря. Оня седи и ми се хили. Викам си да взема да му мацна една… Па се отказах. Не ми трябва митинг на таксиджии пред блока. Никога не съм биен на обществено място. Като изключим един митинг на БСП през 90-а, ама тогава и проф. Дайнов биха. Даже него повече.
И какво правя? Единият вариант е да си взема Rexona-Intensive и на полубегом да се смъкна до центъра. Да, бе, аз съм си сякъл краката в каваците! Избирам идиотския, в изначалното значение на думата, вариант. Палвам си колата, пускам си музичка, парното или климатика според сезона, чистичко, проветрено… Задръстванията няма да ги избегна, но и тия в рейса няма да ги избегнат. Аз поне съм седнал. Два билета в едната посока и още два обратно ще ми струват 6.40. За тези пари с колата ще мина 40-50 км. И като се има предвид, че съм като лисицата, отбягвам да се отдалечавам на повече от 10 км от ойкумената си, ще ми стигнат за два дни.
Та казвам, че с тази общинска политика ще преборим замърсяванията и задръстванията още утре, най-късно вдругиден…