Естрадните легенди на 60-те тънат в забрава (Снимки)
Маргарита Радинска и Мария Косева са вдовици, не искат да чуват за музика, Мими Николова оцелява с 200 лева пенсия
1 коментара
Забравени остаряват естрадните прими от 60-те години на миналия век, по които въздишаха хиляди меломани. Днес имената им са позабравени, а плочите с песните им прашасват из антиквариатите и се продават по левче-два.
От музиката въпреки своите достолепни 82 години все още не се е отказала легендарната Мими Николова. Голямата слава я застига, когато изпява песента на композитора Петър Ступел „Замълчи, замълчи“ към филма „Любимец 13“ с Апостол Карамитев.
Отдавна певицата не може да се похвали с покани за концерти, но публика и желание за изяви все още има. Мими се радва, че понякога изнася бутикови концерти в галерия „Дечко Узунов“, а за да не бездейства, се хванала да пее и в църковния хор в близкия до дома ѝ храм. Закъсняло признание за кариерата си тя получи миналата година, когато по случай 24 май Министерството на културата я удостои с награда „Златен век“ и парична премия. Николова не крие, че повече се зарадвала на дарената ѝ сума, отколкото на грамотата и плакета. С неудобство естрадната звезда признава, че е принудена да оцелява с унизително ниска пенсия в размер на едва 200 лв.
„Толкова е мизерна, че ме е срам да я кажа. Но знам, че няма да има ефект от оплакването ми. И какво като кажа, че вземам 200 лв.?! Работила съм 40 години в Радио София, тогава заплатите бяха малки. Добре, че съм здрава и попявам тук-там“, коментира неуморната Николова.
Мими поддържа топли отношения с някои от колежките си от славните им звездни години. Често се срещала с друга естрадна емблема – Маргарита Радинска. Днес Радинска е на 75 години и тотално е загърбила музикалното си минало. „О, какво беше това“, възкликва тя на въпроса дали понякога си пее вкъщи. Няколко поколения я помнят основно със златния ѝ шлагер „Кукла на конци“. Друго нейно незабравимо изпълнение е испанската песен „Адиос, мучачос“ от третия епизод на култовия сериал „На всеки километър“.
Маргарита слиза от музикалния си връх в разгара на своята кариера в началото на 80-те години, когато е едва на 35. През 2020-а тя получи наградата „Златно перо“ за приноса си в българската култура. „Аз я заведох на Ларгото за церемонията, тъй като тя не знаеше дори къде се намира. Много се зарадва на признанието и красивата брошка. След това отидохме в нашата квартална сладкарница да почерпи с кафе и сладкиши“, споделя колежката ѝ Мими Николова.
От години Радинска живее сама в апартамент в столичния квартал „Бъкстон“. Любимата ѝ сиамска котка Лейди е починала, от близо 10 г. го няма и съпруга ѝ – големия композитор и аранжор Ангел Заберски. Синът ѝ, който го е наследил на пианото и носи същото име, живее в къщата им в Банкя с приятелката си, а дъщеря ѝ, кръстена на нея, пък е със семейството си в отделно жилище. От нея е и единственият ѝ внук Адриан, който вече е на 12 г. „И двете ни деца се занимават с музика, но той няма как, тъй като е аутист. Ежедневието ми е еднообразно, като на всички хора на моята възраст – гледам много телевизия, излизам от време на време, но гледам да се прибера, преди да се е мръкнало“, споделя още музикалната любимка от Габрово.
Маргарита Радинска пък е съседка с колежката си Лиана Антонова, която миналия октомври навърши 85. Красивата певица е известна като първия секссимвол на родната музика. Преди повече от половин век тя се превръща в истинска звезда. Но не каква да е, а едновременно естрадна и кинозвезда.
Заради умението си да говори немски език тя става главна героиня на рекламния за Българското Черноморие в Германия филм „Старинната монета“. Той е копродукция на България и тогавашната ГДР. Историята е за немски турист, увлечен по модното по онова време хоби да събира монети, който попада в България на ваканция и в търсене на поредния си трофей, а всъщност намира любовта.
В лицето на нашата Лиана. С атрактивен бюст и къси поли, макар вече на 30, софиянката умело влиза в ролята на арт рекламно лице на Златни пясъци, където се развива основната част от комедийния и романтичен екшън с елементи на трилър и фентъзи. Покрай цялата работа всенародна популярност печели и песента „Любовта е море“ и става шлагер, както се казва по онова време по немски маниер.
През 1972 г. Лиана заминава за Лондон, увлечена от окултните науки, астрологията и нумерологията. Става последователка на Петър Дънов и се завръща обратно в България, за да се отдаде на писателска дейност. До днес тя има дълга поредица от книги, посветени на окултизма.
За последно покрай нея се разшумя преди 8 години, когато тъкмо навършила 77, тя изненада с нов албум и направи грандиозна промоция в столичен клуб в подлеза на НДК. И тогава, и сега Лили изглежда повече от шеметно и продължава да впечатлява с ексцентричен външен вид, но рядко медиите проявяват интерес към нея и я канят за интервюта в актуалните предавания.
В изгнание е и откривателката на Лили Иванова – Мария Косева. Мнозина днес я познават единствено като съпругата на Никола Анастасов. Заедно с големия комик бяха женени повече от 55 години, но през 2016 г. той почина след тежко боледуване. След смъртта му Мария се е изолирала от света и споделя, че няма нощ, в която да не го сънува, а мъката по него я убива. Именно заради голямата си любов към Никола тя се отказва от кариерата си през 1963 г., забременявайки с първия им син. Когато се омъжва за Анастасов, Мария вече е утвърдена звезда, а той е просто начинаещ актьор, изявявал се на провинциални сцени. Косева е причината Лили Иванова и Емил Димитров да бъдат забелязани, тъй като тя е първата, която се впечатлява от таланта им и ги води със себе си на турне в Румъния, за да я подгряват.
След смъртта на Никола естрадната легенда живее с един от двамата си синове. Голямата ѝ болка е, че момчетата ѝ Чавдар и Ивайло не са близки. Трудно тя изживя и решението им малко след смъртта на артиста да продадат жилището му до Руски паметник, което бе семейното им гнездо с Мария. Косева нямала финансови затруднения, тъй като синовете ѝ са добре реализирани – единият е в рекламния бизнес, а другият има собствена фирма за производство на покривала, сенници и всякакви изделия от плат и кожа.