Повече от 20 г. работих в държавно предприятие, за което имам оформена трудова книжка. Реших да си взема останалите документи - УП-2 и УП-3, от вече приватизираното предприятие. Отказаха ми издаването им. Не ми е ясно как ще се изчисли пенсията, тъй като освен основната заплата, съм получавал и премии, награди, за “клас”. Имат ли основание да ми откажат издаването на документите?
Стефка НЕНОВА, Ямбол
Г-жо Ненова, има три вида удостоверение за пенсиониране (УП) - 1, 2 и 3. УП-1 и УП-2 се издават от последния работодател. УП-1 може да се попълни направо от кандидат-пенсионера. В него се описва трудовият стаж, а в УП-2 - доходът за избраните 3 години (36 месеца) преди 1997 г. и целият период след 1997 г. Тези документи служат пред Националния осигурителен институт (НОИ) за отпускане на пенсията, без значение дали тя е за осигурителен стаж и възраст, инвалидна и т.н.
УП-3, или подобреният вариант на стария образец 30, се издава, за да удостовери на каква длъжност и за кой период е работил служителят/работникът при даден работодател. Това УП не е задължително да се издава при напускане на служителя, но ако бъде поискано от него, не може да бъде отказано неговото издаване. Това УП служи да удостовери пред друг работодател трудов стаж, ако служителят си е загубил трудовата книжка, но основно е създаден да служи отново пред НОИ като дублиращ документ на трудовата книжка, ако има някакви празноти в нея. То се издава само от организацията, където работникът/служителят е работил през дадения период, а не от последния му работодател.
Нямат основание да ви отказват издаването на исканите от вас удостоверения. Потърсете ръководителя/работодател, а в случай че не успеете да го убедите да изпълни задълженията си, обърнете се за съдействие към Инспекцията по труда и/или Районното управление “Социално осигуряване”.
Все още няма коментари