Двама монаси - един от Пловдивска епархия и един зографски йеросхимонах - инициираха в интернет подписка срещу два от документите, които ще бъдат разглеждани на Всеправославния събор през месец юни на о. Крит.
В подписката, адресирана до Българския патриарх и до Св. синод на БПЦ, обаче се подписват не само българи, но и сърби, молдовци и руснаци, като последните са особено активни, тъй като подписката е преведена и на руски език. Петицията се разпространява предимно в руски зилотски сайтове, отхвърлящи принципно свикването на Всеправославния събор, и това обяснява големия брой руски граждани, които се подписват през последните дни. Руснаците и молдовците не крият идентичността си, както това често става при българите, подписали петицията.
Първоначално форматът на документа не изискваше потвърждаване на подписите, което доведе до злоупотреби, тъй като в нея бяха вписвани имена на хора без тяхното знание, включително и имена на наши архиереи. По-късно тази възможност беше премахната и сега подписите се потвърждават през електронния адрес на подкрепилите я.
Подписката е озаглавена “Православна вероизповедна позиция относно събора през юни” и неин акцент е антиикуменизмът. Според авторите икуменически характер носи проектодокументът за отношенията на Православната църква с християнския свят, тъй като в него се използват изрази като “възстановяване на единството на християните”, “християнски свят” и “търсене на загубеното единство”. Също така инициаторите смятат, че инославните християни не бива да се наричат в документите на събора християни, нито инославните църкви - църкви, тъй като Църквата е само една. Те вярват, че богословските диалози между Православната църква и инославните християни са недопустими и греховни и никога през църковната история не са се водели такива, защото православните християни не разговарят с еретици, “след като ги посъветват веднъж и дваж”, според думите на ап. Павел (Тит 3:10).
Втори акцент в подписката е темата за църковни бракове между православни християни и инославни християни, които според авторите са недопустими дори по икономия (снизхождение). Припомняме, че тази тема доби актуалност именно в Сливенска епархия, където местни свещеници убедиха Сливенския митрополит да издаде окръжно с подобно съдържание до клириците в своята епархия независимо от вековната практика и на нашата църква.
Все още няма коментари