Между 30 и 40 ст. от цената на всеки литър бензин, който купуваме, отиват в джоба на далавераджиите от родния бизнес с горива, стана ясно неотдавна. Става дума за т.нар. марж – разликата между цената на едро на горивата и цените, по които те се продават в бензиностанциите. А те са страхотно много. По броя им бием дори Русия. Нейното население е 140 млн. души, а бензиностанциите - 26 000. Населението на България е под 7 млн. души, но имаме 30 000 бензиностанции.
И тъкмо по показателя „разлика между цена на едро и дребно” на петролните продукти години наред българинът е цинично и безжалостно ограбван.
А ние мълчим и пълним резервоарите на колите си, гузно късайки пари от оскъдния семеен бюджет. Безропотно, защото така са ни учили управниците от времето на соца, та чак до сега.
И докато някои пълнят джобовете си с гигантски по размери суми от лесни пари, докато отчитаме (неофициално, разбира се) 1,2 млрд. лв. годишна печалба, пак за някои, от контрабандно гориво, в световната класация на 28-те държави България вече зае трето място по скъпи горива. Пред нас са само Малта и Дания. Макар че сме най-бедната и мизерна държава в Европа, нашият бензин е далеч по-скъп, отколкото примерно във Франция. В която стандартът на живот е 5 пъти по-висок от българския.
Тази година цената на петрола в света падна нечувано ниско. В момента един барел се предлага за 47,8 долара. Това обаче съвсем не се отрази върху ценоразписите в нашенските бензиностанции. Когато петролът струваше $147 за барел и сега, когато е $50 за барел, цените на петролните продукти у нас си остават същите – високи и непоклатими. А95 дори скочи нагоре. Ако това не е спекула от висока класа, какво е?
Според вносителите на петрол у нас това се случва, защото акцизите непрекъснато се увеличавали. Още: рафинериите ни били строени за производство на бензин, а сега се търсел дизелът и трябвали много пари те да бъдат преустроени, което допълнително оскъпявало продукцията. А и сега произвеждат по т.нар. Евро 5 стандарт с високо качество, което също изисквало още пари.
Обясненията само подсказват, че и 1 долар да стане барелът с петрол на световната борса, пак ще се намерят хиляди причини да плащаме скъпо и прескъпо. Защото когато цените говорят, и боговете мълчат. Властта обаче също мълчи за този обир на гражданите си. Уж някои членове на Комисията за защита на конкуренцията търсят някакви картели, които незаконно диктуват цените на пазара на горива. Ама явно нищо не намират, макар в очите и на най-непросветения да е пределно ясно кои са тези компании. Истината е, че монополист е рафинерията в Бургас. Руската компания държи близо 60% от пазара на горива на едро и чрез веригата си от бензиностанции, над 30% от този на дребно. И така реално определя цените на горивата.
Така че приказките за тайнствен картел в сектора са излишни.
И един абсурд
– споменатият монополист работел на... загуба. Въпреки адската по мащабност далавера с прескъпите бензин, дизел, газ, той не е регистрирал положителен финансов резултат от 2007 г . насам. Което означава, че най-големият данъкоплатец в страната не плаща данък печалба на държавата, тъй като просто нямало такава. Някои контрират, че се прави огромна инвестиция от 1,3 млрд. евро за модернизиране на рафинерията през последните 3 години.
Но изведнъж на икономическия хоризонт взе че се появи чудовището Веселин Марешки
- бизнесмен от Варна, собственик на повече от 300 аптеки за евтини лекарства. Същият обаче направо бръкна в здравето на хищниците от петролния бизнес, като обяви, че ще смъкне цената на литър бензин под 2 лв. (тогава той се търгуваше по около 2,49 лв.), а на нафтата – цената й това лято при него ще стигне небивалите 1,20 лв. за литър. Варненецът пъргаво взе под наем една бензиностанция в града и започна да продава евтини горива. Това буквално взриви морската ни столица. Горивата в нея се продават с 20-30 ст. по-малко за литър и опашките от коли пред колонките не секват. Това принуди и другите бензиностанции в града с нескрита неохота да смъкнат цените на горивата. И така Варна оглави класацията на най-евтините бензин и дизел. Марешки обаче не спря дотук - откри втора в Габрово, в момента строи в Пловдив и в София. Кметовете на десетки градове нескрито го ухажват и канят да строи и при тях, защото опашките пред бензиностанциите му са денонощни.Ето цените на продуктите в обектите на Марешки: в Габрово - бензин А95 – 1,62 лв./л, дизел 1,57 лв., във Варна – А95 – 1,74 лв./л, дизел 1,67 лв./л. В същото време бензинът в другите бензиностанции струва средно 1,85 лв. за литър, а дизелът - около 1,79 лева.
Откъде идва печалбата на Марешки? Конкурентите му, които го мразят, твърдят, че
купувал цистерни с евтини контрабандни горива, каквато далавера те не правели. Нескрито намекват, че не си бил платил всички данъци и акцизи. Още: с цената на лични загуби си правел доста успешен пиар. Самият Марешки обаче твърди, че разлика между цените на едро и дребно, или т.нар. марж от 30-40 ст., - с толкова ни бъркат в джоба за всеки литър бензин, е повече от порочен. Това си е направо пладнешки обир, каза той. Бизнесменът признава, че маржът при него е само 3-4 ст. и печели не от него, а от високия оборот. Специално за „Ретро” той официално обяви, че купува на едро горива от същите източници, които зареждат и бензиностанциите на другите компании.
Но мафията не прощава. Близките на Марешки треперят, че всеки момент може да бъде убит. Прокуратурата вече иска запор на имотите и парите му. Взривиха негова аптека в Бургас. Човек беше убит пред негов обект.
Грабеж! Крадат ни 40 ст. от всеки литър бензин
Търгаши прибират 1,2 млрд. лв. годишно от далавери с горива
5 коментара