Докато все още тече разследването на инцидента на автомагистрала “Хемус”, екип на Нова тв реши да огледа тунелите отвътре. И четирите тунела между София и Ябланица са стари. Построени са през 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век. За времето си са отговаряли на всички изисквания за безопасност.
Цяло чудо е, че при инцидента във „Витиня” не е пламнал пожар. А предпоставки за това не липсват - десетки автомобили, газови бутилки и разлив на запалими течности. Една искра би могла да разпали невъобразим огнен ад, който да изпепели всичко в дългия над километър злополучен тунел. Ако това се беше случило обаче, хората щяха да потърсят пожарогасителите и противопожарните кранове, които би трябвало да стоят в аварийните помещения.
Аварийните съоръжения на тунел “Ечемишка”, например, са в ужасно състояние. Ако там пламне пожар и заклещи автомобили и хора, те просто са обречени. Тунелът не разполага с аварийни изходи, тъй като е построен през далечната 1979 г., когато такива не са били планирани.
В тунела екипът на Нова се натъква на много отпадъци и прах, който при най-малката влага може да се превърне в опасна настилка, която увеличава десетократно спирачния път и е предпоставка за катастрофа.
Няма как да пропуснем и тунел “Витиня”, който вече погуби трима души. Едната от двете тръби там е ремонтирана от гледна точка на аварийните съоръжения. От другата страна обаче гледката е доста по-различна.
Освен че помощните средства при инцидент липсват, виждаме друг любопитен факт, който донякъде хвърля светлина за евентуалните причини за верижната катастрофа, станала в четвъртък. От стената на тунела на няколко места тече вода. Влагата попива праха, натрупан от трафика. Образувалата се лепкава и хлъзгава кал излиза на магистралата. Ефектът е подобен на аквапланинг, но далеч по-страшен и опасен.
На някои места по четирите тунела ремонт не е правен отдавна. Това е очевидно, особено, когато го сравним с ремонтираните участъци. Там има светлинни SOS табели и помещения с пожарогасители.
Конкретно за “Витиня”, от Агенция “Пътна инфраструктура” обясниха за Нова, че последният ремонт на дясната тръба, където стана ужасната катастрофа, е правен през 1989 г. От ведомството уточниха, че всеки ден екипи на пътноподдържащата фирма са задължени да обикалят за проблеми с настилката и електросъоръженията.
Все още няма коментари