Това е събитието на март. Събитие с много традиции, което отново “оживя“ преди 4 години и заедно с всички вас тази година го организираме за четвърти път.
Четири години са и много, и малко време. Достатъчно, за да разберем, че организацията не е шега и отнема много време и технически усилия. Въпреки атракционния си характер, не пестим и за секунда сигурността - този незаменим елемент в авто-мото спорта. Много е времето, защото то носи заряда си - на всички, които са го организирали преди и които сега са до нас. А малко - защото за 4 години не можем да възстановим емоция, живяла с общоградски дух.
Влезнахме и в медиите - в местните и в националните - БНТ, Нова телевизия, Хоби ТВ, които разказаха на страната за начинанието ни. Чу се за нас и за нашето събитие, което заслужено беше реабилитирано след дълги години мълчание.
И все пак - помните ли откъде дойде идеята?
Идеята дойде от събитие, което се е провеждало в Самоков през 70-те години на миналия век, когато то е било под шапката на Съюза на българските автомобилисти - рали само за жени. Заехме се със задачата да го възстановим и отново да превърнем в традиция тази идея. По спомените на участнички в него това са били паметни дни, превърнати в общоградски празник за малки и големи. Правили са освен майсторското управление и скоростни отсечки. Нашето начинание през 2013-а дойде малко пробно, но се прие добре от хората и полека-лека започнахме да мислим нови варианти и формати.
През 2014 г. Баба Марта ни изненада с такъв жесток дъжд, но това не ни отказа. Цели четири часа бяхме под вода буквално, при рекорден брой участнички, които явно също не се уплашиха и караха в реални условия. Нямаше начин - с климата не можем да се борим, а и истинският шофьор личи на мокро и хлъзгаво. Всеки може да кара на сухо. През 2014 г. тест драйвът се пое от Peugeot, с които осъществихме повече от успешно сътрудничество. От тогава, та и тази година те са наши партньори.
Всички участници, без значение дали са зад волана, или на трасето по задачи, са единодушни, че
подобен тип събития са живецът в един град
Адреналин и много усмивки, забавление и ентусиазъм, посветени на дамите. Разбира се - важно е призванието. Да чуеш, че си добър шофьор на фона на доста солените шеги по адрес на дамското шофиране, си заслужава. Пък и да се повозиш в чисто нови коли - без ограничение и лимити. Безценно!
Наши гости са били покойният Георги Янакиев, кметът на общината Владимир Георгиев, народните представители Ирена Коцева и Димитър Делчев, общински съветници и емблематични фигури за Самоков.
Миналогодишното издание беше посветено на Георги Янакиев, който ни напусна
Негова беше основната заслуга за триумфалното завръщане на това събитие в живота на самоковци. Той беше първият човек, до когото се допитахме в ранната пролет на 2013 г. и който ни запозна с целия екип, работещ и тази година по подготовката на ралито. За цялата помощ и съдействие сме му безкрайно признателни. От миналата година фондацията “Георги Янакиев“ връчва свой собствен приз на дамата, която по време на преминаването на трасето не направи нито една грешка. Така първата купа “Янакиев” отиде при Роксана Бандрова.
През 2015 г. ударихме абсолютен рекорд по желаещи да се включат в надпреварата - “заковахме” 26 смели момичета. Особено засилено беше “чуждото” присъствие - благоевградско, софийско и пловдивско. За първи път самоковки имаха такава жестока конкуренция на свой терен, и то за да се получи повече от перфектна надпревара под свежото мартенско слънце.
Тази година продължаваме с пълна сила -
за 4-ти път поред. Надяваме се това рали да успее да влезе в календара на Българската федерация по автомобилен спорт. За Самоков това би означавало огромна реклама, а за нас, екипът, който възроди ралито “8 март”, истинско признание и удовлетворение. Докато се опитваме да реализираме тази своя амбиция, за нас остава това да ви радваме - вас като наша аудитория и пряк оценяващ усилията ни.
Отново сме ви подготвили много изненади, които няма да издадем, но най-основното - емоцията и еуфорията, ще го дадат нашите момичета, които нямат равни на себе си по хубост, храброст и характер!
Мястото - пред Арена “Самоков”, денят - 12 март, започваме в 10.00 сутринта! Очакваме ви!
Баба Данче - майстор на високите скорости
Първият й досег с кола е по време на шофьорските курсове, през август 1972 г.
За най-добрите са осигурени атрактивни награди от спонсорите на надпреварата. Рали състезанията за дами не са от вчера и днес. Една позабравена традиция от близкото минало се завръща. В навечерието на голямото събитие ви срещаме с една от ветеранките - Йорданка Караджичкова.
Тя е от онези хора, за които казват, че имат бензин в кръвта. Първият й досег с кола е по време на шофьорските курсове, през месец август 1972 г. “Оттогава съм член на Съюза на автомобилистите”. Мария Немова, Катя Кленова, Катя Ненова, Веска Попова, Катя Прокопиева, Мария Телийска, Ирина Вичева, Мария Ашкова от Говедарци, Катя Генчева, Пепа Бондова са останалите изявени жени - шофьорки от Самоков. Някои от тях вече не са между живите.
През 1982 г. Йорданка Караджичкова, Мария Ашкова и Ирина Вичева участват на международното рали в Ниш. Отборно жените от Самоков заемат първо място, а Йорданка става победител в индивидуалната надпревара. Получава красив плакет като награда за извоюваните призови класирания. Мъжкият отбор от Софийска област също успява да се представи достойно.
Сред най-сръчните мъже зад волана е Венци Церовски. Неговото име присъства неизменно сред победителите в рали състезанията, организирани от тунинг клуба в Самоков. Носител е и на редица награди от престижни международни състезания. В тези славни времена председател на тунинг клуба е Милко Симов, а секретар Ангел Немов. Когато става въпрос за автомобилизъм,
сигурността е от решаващо значение
“Карали сме винаги с каски, а навигатор ми беше Спаска Казанджиева” - спомня си Йорданка, която участва в ралитата от 1973 г. Откакто има собствен автомобил, е неизменно сред жените - пилоти, осмелили се да седнат зад волана по време на престижните спортни форуми. Първата й състезателна кола е “Жигула”. И до днес държи на возилата от тази марка, които се оказват доста издръжливи. За цялото това време е сменила едва четири автомобила, като два от тях са все още в движение. “Важно е да чувстваш автомобила”. За нея жигулито е пъргава, женска кола.
Първият семеен автомобил купуват на 11 април 1973 г. за 6100 тогавашни пари. Дълги години превозното средство е неин спътник по време на многобройните автопоходи. Светъл лъч в паметта на Йорданка е първият й инструктор - Любчо Бончев, който я запалва по колите. Щафетата след това поема Гого Генчев, който доразвива придобитите знания и умения. Всяко участие и излизане пред публиката е уникално преживяване, свързано с тръпка, удоволствие, много мерак, желание. Незабравим ще остане 16-дневният поход по стъпките на Първа българска армия.
На 3 май 1985 г. ме изпратиха на юбилейно състезание в Германия. На връщане минахме през Русе, Калиакра и прекосихме много други места.
Навсякъде хората ни посрещаха като герои
Връщането към това време е връщане към младостта. Заслужено идва най-голямото признание за Йорданка - титлата “Образцов водач”. Независимо от натрупания дългогодишен стаж зад волана, тя няма нито една наказателна точка в талона, нито един съставен акт за нарушение. Знае да си смени маслото, гумите, но с по-сериозните ремонти не се наема.
Вярната жигула на баба Данче
Ветеранката в майсторското управление на автомобили напълно опровергава схващането, че жените са по-лоши шофьори от мъжете. На нея са поверени дългите курсове по време на семейните пътувания. В тези моменти неизбежно изникват спомените от изминатите разстояния по време на състезания. Последното й участие е отпреди цели 30 години. Идната събота Йорданка ще има възможност да преживее отново тези емоционални мигове по време на предстоящото осмомартенско рали. Тя ще бъде и най-възрастният участник в състезанието. Постъпка, достойна за уважение!
Любомир КУЗЕВ
Рали “8 март” - за четвърти път в Самоков
И дамите шофират добре!
Адреналин и много усмивки, забавление и ентусиазъм, посветени на прекрасната половина на човечеството
0 коментара
Все още няма коментари