Двойните имена, които излизат на мода и в България, могат да повлияят негативно върху израстването в професионален план. Малки са шансовете и на хората с екзотични имена, твърди бизнесмен, който е на "ти" с материята, пише Deutsche Welle.
Всички в Германия вече познават името Джейми-Ли. Така се казва момичето, което представи Германия на тазгодишната Евровизия. В това име има нещо загадъчно, магическо. Но с него едва ли ще си успешен в професионален план, категоричен е швейцарският бизнесмен Марк Хаузер, който е на "ти" с материята: предприемачът има фирма, която се занимава с "изобретяването" на уникални и успешни имена за новородени.
За неговата бизнес идея пишат водещи медии по цял свят. Клиенти също не липсват - пристигат поръчки отвсякъде, въпреки че услугата не е никак евтина: 25 000 евро. Що за хора са готови да дадат толкова много пари за едно име? Марк Хаузер обяснява, че към неговата агенция "Erfolgswelle" ("Вълна на успеха") се обръщат хора с достатъчно пари, но без достатъчно фантазия да измислят оригинално име за детето си. "Да измислиш добро име е наистина трудно", казва Марк Хаузер и обяснява, че екипът му, състоящ се от историци, преводачи и творци, има нужда от почти месец и половина, докато намери подходящо име за определено бебе.
В процеса на търсене експертите от екипа на Хаузер съблюдават най-различни фактори - като например откъде са родителите, къде живеят понастоящем и коя култура им е най-близка. След избора на името се проверява дали то не се съдържа в наименованията на фирми или продукти, например. Освен това името не бива да има двойно значение или пък негативен оттенък. И задължително трябва да бъде лесно за произнасяне и изписване.
Кевин или Александър?
Имената, измислени от екипа на Марк Хаузер, се пазят в тайна. В момента швейцарският бизнесмен се опитва да уговори някои от клиентите си да публикува имената на техните бебета, за да представи на обществеността поне един конкретен пример. Досега обаче никой от поръчителите не се е съгласил.
Самото име Марк Хаузер не се отличава с особена оригиналност. Двете му дъщери също имат съвсем обикновени имена, но той предпочита да не ги назовава. В замяна на това изброява много имена, които според него могат да провалят живота на едно дете.
Експертът съветва бъдещите родители в никакъв случай да не дават на децата си "модни" имена. Защото това, което днес е модерно, утре може и да звучи нелепо. Същото важи за чуждестранни имена като Кевин, Жаклин или Джъстин. Впрочем, и социологическите проучвания показват, че чуждестранни имена като тези нерядко сигнализират за нисък социален статут на родителите. А и по-късно могат да повлияят негативно върху професионалната кариера. Според Марк Хаузер, същото важи и за двойните имена, които в последно време излизат на мода.
Посрещат не само по дрехите...
Това мнение застъпва и германската експертка по въпросите на професионалното развитие Свеня Хоферт. "Посрещат човека по дрехите. Но също и по името. То формира личността, влияе на първите впечатления за даден човек и съответно на израстването му в кариерата", подчертава Хоферт и припомня, че много често по името могат да бъдат определени не само възрастта, националната принадлежност и вероизповеданието, но и образователния ценз и социалния статут на семейството, от което произхожда съответният човек.
Според редица проведени в Германия изследвания, носителите на твърде екзотични имена често произхождат от социално слаби семейства. Посредством нестандартните имена хората от тази обществена прослойка се опитват да се самоутвърдят, твърдят експертите. И обратното: хората с висок образователен ценз по правило дават на децата си традиционни имена.
Като се позовава на резултатите от специално изследване по темата, Свеня Хоферт казва, че най-лоши перспективи в Германия имат момчетата с имена като Кевин, Джъстин, Морис и Марвин. При момичетата това важи за имена като Менди, Анджелина и Шантал. Много по-голям успех имат жените, кръстени Шарлота, Хана, Софи или Мари, а при мъжете - Александър, Симон, Лукас или Якоб. "Трябва да се има предвид, че работодателите винаги обръщат внимание на името на кандидата за дадено вакантно място", подчертава Свеня Хоферт.